מחלות זיהומיות

עישון סיגריות פסיבי מגביר סיבוכים בילדים עם מחלות חרמשיות

רופאים וחוקרים מוצאים כי בילדים הסובלים ממחלות sickle cell (מחלות אנמיה חרמשית)ונחשפים לעשן סיגריות בבית נמצא שיעור גבוה יותר של סיבוכים כתוצאה מהמחלה מאשר באלו שחיים בסביבה נקייה מעשן.

החוקר הראשי מסביר כי החשיפה לעשן הסיגריות והעישון הפסיבי מגבירים את הסיכוי להופעת משבר בחולי sickle cell בשיעור של 90%, ומושפעים מגורמי סיכון אחרים להופעת סיבוכים במחלה כמו גיל החולה וסוג המחלה. הוא מוסיף כי החשיפה לעשן הסיגריות בעלת השפעה עצומה על ילדים החולים במחלת sickle cell, ולמעשה, המחקר מוצא כי סילוק העשן מהבית עשוי לא רק להקטין את הסבל בילדים החולים אלא גם להפחית את עלות ההוצאות הרפואיות.

מחלת sickle cell הינה מחלה תורשתית המשפיעה על ההמוגלובין, החלבון המצוי בתאי הדם האדומים שאחראיים לנשיאת החמצן אל הרקמות. נוכחות ההמוגלובין החרמשי עלולה לגרום ליצירת תאי דם פגומים ומעוותים שאינם זורמים באופן תקין בכלי הדם ומובלים כמות פחותה של חמצן אל הרקמות הפריפריות. פגמים אלה עלולים לגרום לאפיזודות של כאבים חריפים, המוכרות כמשברי המחלה החרמשית, ולנזק באברים החיוניים כמו הראות והמוח שעלול להעמיד את חיי החולה בסכנה.  

במהלך תקופה של שנתיים ביצעו החוקרים מעקב אחר 52 נבדקים בגילאי שנתיים עד 18 שנים הסובלים מכמה סוגים שונים של מחלות sickle cell.

כל חולה ובני משפחתו מילאו שאלון אודות סביבת המגורים והחוקרים עקבו אחר הופעת משברי המחלה שחייבו אשפוז של החולה, כמו אפיזודות כאב בשל חסימת כלי הדם, סינדרום חזה חמור, ושבץ.

בקרב 22 הילדים והמבוגרים שנחשפו לעשן סיגריות סביבתי נמצא מספר גבוה פי יותר משניים של משברי מחלה שחייבו אשפוז בהשוואה לאלו שלא נחשפו לעשן סיגריות בביתם.

ממצא נוסף של החוקרים הוא כי עלויות האשפוזים בקבוצה שנחשפה לעשן סיגריות היתה גבוהה פי יותר משלושה ביחס לעלויות האשפוזים בקבוצה שלא נחשפה לעשן.

החוקר מסכם כי אם הפחתה בעישון בקרב בני המשפחות של החולים, תוכל אולי להפחית באופן משמעותי את הסיבוכים מסכני החיים של המחלות המופיעים בקרב הילדים החולים.  

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה