מחלות זיהומיות

מתן האנטיביוטיקה מיותר בטיפול בכאב גרון בילדים

על-פי תוצאות מחקר אקראי, כפול סמיות, שפורסם לאחרונה, רוב הילדים לא זקוקים לטיפול אנטיביוטי בכאב גרון.

החוקרים כותבים כי לאור השכיחות הנמוכה ביותר של סיבוכים פוטנציאלים חמורים בעקבות הזיהום בסטרפטוקוקוס, כגון דלקת ראומטית בקהילות המערביות האמידות, העלאת שיעור העמידות לאנטיביוטיקה, ושיעור הנשאים הגבוה של streptococci מקבוצה A בילדים, הם תומכים בהתנהגות זהירה בעת מתן פניצילין.

המחקר בוצע ב-43 מרפאות בגרמניה והשתתפו בו 153 ילדים בגילאי 4-15 שנים שסבלו מכאב גרון במהלך פחות מ-7 ימים, שחולקו באקראי לקבלת פנצילין במשך 7 ימים, פנצילין במשך 3 ימים ואז פלצבו במשך 4 ימים, או פלצבו למשך 7 ימים. 

מתן הפנצילין לא השפיע על הסימפטומים, על ההעדרות מבית הספר, או על הישנות הבעיה בקרב כלל הנבדקים, או בקרב 96 מהם שבהם נמצא streptococci מסוג A. למרות שיותר מקרים של סיבוכים הופיעו בקבוצת הפלצבו מאשר בקבוצת הפנצילין, למחקר לא היה כוח מספיק בכדי לקבוע מסקנה חד-משמעית. 

החוקרים כותבים כי ניתן לטפל בסיבוכים בבטחה בעת הופעתם, ומניעתם אינה מהוה אינדיקציה לטיפול אנטיביוטי בכאב גרון. החוקרים מוסיפים כי באופן כללי מומלץ לטפל בילדים הסובלים מכאב גרון אקוטי רק כשהם חולים בחומרה (לא יכולים לשתות ועומדים לפתח דלקת שקדים מוגלתית), או מצויים בסיכון גבוה (בעלי היסטוריה של דלקת ראומטית, בעלי מחלה אנטומית או אימונולוגית, או כשבקהילה מצויה שכיחות גבוהה של זיהומים ב-streptococci).

בפרשנות שצורפה למאמר, רושם הכותב כי יש צורך לקבוע קריטריונים תקפים בנוגע לזיהום ב-streptococci בהתבססס על העדויות האימונולוגיות, וכי הרווח העולה מהטיפול האנטיביוטי צריך להבדק בתת-קבוצות במחקר בעל כח מספק.

הוא מוסיף כי גם כשההורים נלהבים למתן אנטיביוטיקה, עדיין צריך לנסות לדחות את הטיפול בה, שכן בילדים לא בריאים דחיית הטיפול בשלושה ניסויי פלצבו מבוקרים בחולים עם דלקת לוע סטרפטוקוקית לא הובילה להופעת סיבוכים.

BMJ. 2003;327:1324-1327

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה