מחלות זיהומיות

שלשול מסעות עלול להיות גורם להתפתחות של IBS

שילשול הקשור בנסיעות אשר מקובל לראות כטרדה ואי נוחיות בלבד במהלך חופשות, עשוי להעיד על מצב כרוני של תסמונת המעי הרגיש , IBS .

כך עולה מתוצאות מחקר אשר הוצג בכינוס ה- 41 של החברה למחלות זיהומיות בארה”ב.

החוקר הראשי, ד”ר פבלו אוקהוסין מאונ’ טקסס ועמיתיו עקבו אחר 146 סטודנטים אשר ביקרו במקסיקו. נמצא שאפיזודות של שלשול במהלך הטיול היו קשורות עם שכיחות של IBS , דבר שלדעת החוקרים מאשר כי קיים קשר בין זיהום בדרכי העיכול ו- IBS .

חולים רבים הסובלים מ- IBS מדווחים על סימפטומים כרונים לאחר התקף ראשוני של דלקת במערכת העיכול, ולפי מחקרים שפורסמו עולה ש-7% עד 33% מהמטופלים עם זיהום בקטריאלי בדרכי העיכול מפתחים IBS לאחר דלקת (PI-IBS ) . לכן, ייתכן שגם “שילשול מסעות” מעורר התפתחות של IBS .

במחקר עקבו כאמור החוקרים אחרי 146 סטודנטים למשך 4 שבועות לאחר הגעתם למקסיקו. סטודנטים שפיתחו שלשול נבדקו לצורך הערכה של זיהום פתוגני. הערכת הסימפטומים הגסטרואינטנסיאלים נעשתה ע”י שאלון אשר נשלח לכל הסטודנטים 6 חודשים לאחר חזרתם לארה”ב.

הסימפטומים עברו הערכה באמצעות הקריטריונים של ROME II כדי לקבוע נוכחות של PI-IBS .

נמצא ש-62 סטודנטים פיתחו שילשול במקסיקו, ו-98 השלימו את המעקב.

לפני היציאה לטיול, רק סטודנט אחד אובחן כסובל מ- IBS בהתאם ל- ROME II , אך לאחר החזרה, 7 סטודנטים אובחנו כסובלים מ- IBS . בנוסף, לאחר 6 חודשים, 17 סטודנטים דיווחו על תופעות כרוניות של כאב לא רגיל, בהשוואה ל-5 בלבד לפני המסע.

בנוסף, לאחר 6 חודשים, 17 סטודנטים דיווחו על שילשול כרוני  שנמשך למעלה משבועיים, לעומת סטודנט אחד בלבד לפני המסע.  

כל הסטודנטים שדיווחו על IBS לאחר המסע סבלו משלשולים במהלך שהייתם במקסיקו, ולעומת זאת לא היה אפילו מקרה אחד של איבחון IBS שלאחר המסע של סטודנט שלא סבל משלשול במהלך המסע.

הסיכון לפתח IBS או סימפטומים גסטרואינטנסיאלים היה קשור לרמת החומרה של השלשולים במהלך השהייה במקסיקו. סימפטומים גסטרואינטנסיאלים כרוניים שדווחו לאחר המסע היו קשורים לשני שלשולים לפחות במהלך המסע.

חוקרים אחרים ציינו שמחקר זה הוא “מאיר עיניים” בכך שמצא קשר בין התופעות, ואף הציג את הסיכון ארוך הטווח  הכרוך במסעות לאיזורים מתפתחים.

המסקנה המתבקשת לדעת החוקר הראשי היא למנוע ככל האפשר את “שילשול המסעות” ולהביא לתשומת לב ומודעות הטיילים את הסיכון הכרוך בכך, כמו גם לעקוב ולטפל  בסימפטומים של שלשול מסעות בזמן.

.IDSA 41st Annual Meeting: Poster 876. Presented October 11, 2003. 

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה