מחלות זיהומיות

כאב גב תחתון המלווה בחום ורגישות עלול להיות סימן לזיהום מסוכן

יש מקום לחשוד בזיהום בדיסקוס (septic dicitis ) במטופל המתלונן על כאבי גב תחתון המלווים בזיהום חיידקי בדם הנבדק.

פחות מ-0.01% מהמקרים של כאבי גב תחתון המטופלים ברפואה ראשונית נובעים מזיהום בדיסקוס. עם זאת, מחלה זו אחראית לתחלואה מיותרת ותמותה. רופאים חייבים להיות מודעים לאפשרות זו ולזהות סימנים קלינים מחשידים של זיהום בדיסקוס כדי לבצע בדיקות איבחון משלימות ולהתחיל טיפול כנדרש.

חוקר מאונ’ טנסי בג’ונסטון , ארה”ב תיאר מקרה של כאב גב תחתון שנגרם מזיהום, ובניתוח המקרה הגדיר המלצות לאיבחון וטיפול נכון.

החולה היה בן 65 עם כאב גב תחתון חריף אשר קיבל כימותרפיה עבור לימפומה לא הודג’קינית. טומוגרפיה ממוחשבת שעבר הראתה ספונילוסיס אחורי קבוע והתנוונות דיסק.

המטופל קיבל אנלגטיקה והמשיך בכימותרפיה. לאחר חודשיים, המטופל פיתח ירידה בכמות כדוריות דם לבנות (נויטרופניה), וזיהום חיידקי מסוג סטפילוקל עם אינזים שלילי.

כתצאה מכך, הוא טופל בונומיצין (vanomycin ) ולבופלוקסצין (טבניק) למשך שבועיים.

בדיקת MRI לעמוד השדרה המותני גילתה נזק של החוליות המותניות השלישית והרביעית אשר רמזו על זיהום דיסק ב- L3-L4 .

האיבחון אושר על ידי פלורוסקופיה מחטית שנעשתה בדיסק הבין חולייתי ובהרכב הנשיפה שאובחן כסטפילוקוקוס שלילי לקואגולס וחיידק הסרטיה מקרסנס.

המקור החשוד לזיהום היה התקן ה- SC שנעשה לצורך הכימותרפיה, אשר הוצא בהמשך. הסימפטומים השתפרו באופן משמעותי לאחר הטיפול בונומיצין שנמשך 6 שבועות וטבניק, שניתן לאורך 7 חודשים.

מחבר תיאור המקרה ממליץ לקחת בחשבון את האפשרות של זיהום בדיסקוס בכל מטופל הסובל מכאבי גב תחתון המלווים גם בחום, רגישות נקודתית וזיהום. כמו כן חשוב השימוש במקרים אלה ב- MRI, בדיקת פלורוסקופיקלית באמצעות ביופסיה.

המלצות לטיפול כוללות אנטיביוטיקה פרנטרלית ל-6 שבועות, המלווה באנטיביוטיקה פומית עד להשלמת הריפוי המלא. מעבר לכך, במקרים שבהם טיפול אנטיביוטי ממושך נכשל, או שהמטופל סובל מפצע מוגלתי בעמוד השדרה או הפרעות נוירולוגיות – יש מקום לשקול התערבות כירורגית מוקדמת.

המחבר מסכם באומרו שמקרה זה מדגים את החשיבות של גישה שיטתית לאיבחון של כאבי גב. למרות שמרבית המקרים קשורים לפגיעות לא רציניות במערכת השרירים והשלד אשר לרוב נרפאות באופן ספונטני, יש חשיבות לשלול אפשרות כזו שעלולה לגרום לסיבוך רציני.  

South Med J 2003 Jul;96:7:692-5

לסקירה ב- docguide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה