מחלות זיהומיות

שיעור חיסונים נמוך בקרב מבוגרים בסיכון גבוה לצהבת B

 

תוצאות מחקר ה- (NHIS) National Health Interview Surveyשבצעו חוקרים מה-CDC באטלנטה, מראות שפחות משליש מהאוכלוסייה הבוגרת בין גיל 18 ל-49 שנמצאים בסיכון גבוה לזיהום בצהבת B מקבלים חיסון כנגד הנגיף.

ה-NHIS הוא סקר שנתי, בשנת 2000 הוצגו לראשונה שאלות הנוגעות לסיכון לצהבת ושיעורי החיסון באוכלוסיה. באותה שנה קרוב ל-20,000 מבוגרים ענו על השאלון הסקר. החוקרים זיהו מעל 1000 מבוגרים (לא כולל אנשי צוות רפואי) כנמצאים בסיכון גבוה לזיהום בנגיף ההפטיטיס B. מדגם זה כלל 498 גברים ו-538 נשים.

הסיכון הוגדר כהיסטוריה של מחלה המועברת במגע מיני, המופיליה או הפרעת קרישה אחרת שדורשת עירויי דם תכופים, מספר רב של שותפים מיניים בששת החודשים האחרונים, גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, עבר של שימוש בסמים בהזרקה, קיום יחסי מין בתמורה לכסף או סמים, בדיקת HIV חיובית או מגע מיני עם אדם עם כל אחד מגורמי סיכון אלו.

החוקרים מדווחים שרק 30% מהגברים והנשים בסיכון גבוה לצהבת B קיבלו חלק מתוך סדרת 3 מנות החיסון הנדרשות. מתוך קבוצה זו 64% מהגברים ו-71% מהנשים השלימו את כל הסדרה.

גברים בגיל 18 עד 29 נטו לקבל את החיסון יותר מגברים מבוגרים יותר (odds ratio = 2.75) ופי 2 גברים רווקים קבלו את החיסון מנשואים. גברים שהיו מטופלים באופן מסודר במסגרת מרפאה ראשונית הכפילו את הסבירות לקבלת חיסון. משתנים נוספים שנמצאו קשורים באופן משמעותי בקבלת סדרת חיסונים מלאה לצהבת B היו בדיקת נשאות ל-HIV, תרומת דם או חיסון פנאומוקוקאלי בעבר.

עבור נשים בסיכון מוגבר, הגורמים שהגבירו את הסיכוי לקבלת סדרת חיסונים מלאה היו גיל צעיר, ביקור אצל גינקולוג באותה שנה, חיסון נוכחי כנגד שפעת וקבלת חיסון פנאומוקוקאלי בשנה שעברה.

החוקרים מסכמים שיש לעודד רופאים ראשוניים לבצע סריקה של מטופליהם לנוכחות גורמי סיכון לזיהום ולספק חיסונים לאותם מטופלים הנמצאים בסיכון גבוה. כמו כן יש לחפש דרכים לא-שגרתיות, יתכן שמחוץ לכותלי בית החולים והמרפאה, על מנת לאתר את אותם אנשים בסיכון גבוה לזיהום לספק להם חיסונים.

AAFP 2003 Scientific Assembly: Family Practice Research Presentations. Presented Oct. 3, 2003

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה