מחלות זיהומיות

הנחיות חדשות למניעה וטיפול בשפעת באמצעות LAIV

הנחיות חדשות למניעה וטיפול בשפעת פורסמו השבוע על ידי הועדה המייעצת האמריקאית (ACIP ) בכתב העת   Morbidity and Mortality Weekly Report .

ההנחיות כוללות התייחסות לחיסון שאושר לאחרונה, LAIV , המבוסס על נגיף חי מוחלש.

החיסון החדש מאפשר לבצע חיסון של אנשים בריאים בגילאים 5-49 אשר מעוניינים להמנע משפעת, או שנמצאים במגע קרוב עם אנשים הנמצאים בסיכון גבוה לסיבוכים קשים כתוצאה מהידבקות בשפעת.

מחקר אקראי וסמוי כפילות המבוקר על ידי פלצבו, בלמעלה מ-1000משתתפים,  שבחן את החיסון הדגים את היעילות של ה- LAIV : אפקטיביות מניעה של 92% , ירידה של 27% בדלקות אזניים ושימוש מקביל באנטיביוטיקה ביחס לקבוצת הפלצבו.  

מחקר נוסף שכלל כ- 4,500 מבוגרים בריאים עד גיל 64 מצא ירידה של 26% בהשוואה לפלצבו בדלקות במערכת הנשימה העליונות, וירידה של 27% במספר ימי ההיעדרות מעבודה כתוצאה מדלקות בדרכי הנשימה העליונות. גם במספר הביקורים במרפאות הייתה ירידה של בין 18% ל-37% בקבוצה שקיבלה את חיסון ה- LAIV .

התוויות הנגד של ה- LAIV כוללות גיל נמוך מ-5 , או מבוגר מ-50 , רקע של אסטמה, מחלות נשימה , מחלות לב, סוכרת, אי ספיקת כליות, אנמיה, מערכת חיסונית חלשה וכן שימוש באספירין בקרב ילדים או מתבגרים, הסטוריה של תסמונת ג’וליאן בארט, הריון ורקע של רגישות או אלרגיה לאחד המרכיבים של LAIV , או לביצים.

במחקר שבחנו את הבטיחות של ה- LAIV לא נמצא שיעור תופעות לואי הגורם לסיבוך השפעת בשיעורים גבוהים יותר מאשר הפלצבו.

היתרונות האפשריים של ה- LAIV כוללים הגנה  רחבת טווח  על מערכות הריריות והחיסון, מתן קל ונוח דרך האף במקום הזרקה לשריר.

עם זאת יעילות החיסון באוכלוסיות בסיכון גבוה טרם הוכחה ולכן אינו מומלץ עדיין לאוכלוסיות אלה. עיתוי מתן החיסון האופטימלי (בארה”ב) הוא באוקטובר ונובמבר.

 MMWR Morb Mortal Wkly Rep. 2003;52(RR13);1-8

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה