מחלות זיהומיות

טיפול במטרונידזול ומקרולידים בעבר קשור לעמידות של הליקוברטר פילורי

טיפולים קודמים במטרונידזול (metronidazole – חומר פעיל של מספר תכשירים אנטיביוטיים ביניהם …) ותרופות מקבוצת המקרולידים (הנכללים בהם בין היתר: אנזיל, אריתרומיצין, קלסיד, זטו, קרין ורוקסו) קשורים לעמידות של הליקובקטר פילורי. כך עלה ממחקר המתפרסם החודש ב- Annals of Internal Medicine .

החוקרים ממליצים על בחירת טיפול בהכחדת החיידק המתבסס על הטיפול הקודם בחולה, ובהתחשב באיזורים בהם ידועה עמידות גבוהה של החיידק לתרופות מסויימות. על ידי כך ניתן יהיה להשיג יעילות גבוהה יותר והמנעות מ”מנת יתר” של אנטיביוטיקה.

בהשוואה לחולים ללא עמידות, אנשים המטופלים בקלריתרומיצין ושיש אצלם נוכחות של הליקובקטר פילורי בעל עמידות, הסיכוי לריפוי בסדרת טיפול אנטימיקרוביאלית הוא נמוך. עד כה לא בחן אף מחקר את הקשר בין שימוש קודם בתכשירים אנטימיקרוביאלים לבין עמידות ההליקובקטר.

במחקר רטרוספקטיבי זה נבדקו 125 מבוגרים הנגועים בחיידק ההליקובקטר פילורי. נמצא ש-30% מהם סבלו מנוכחות הליקובקטר מבודד בעל עמידות לקלריתרומיצין, ו-66% מהם עם עמידות למטרונידזול.

שימוש קודם במקרולידים היה קשור לעמידות לקלריתרומיצין באופן מובהק, וכך גם לגבי שימוש מוקדם במטרונידזול.

הטיפול בקלריתרומיצין נכשל ב-77% מהמטופלים שהייתה אצלם נוכחות של חיידק הליקובקטר עמיד לאנטיביוטיקה, לעומת  כשלון של 13% בלבד בקבוצה ללא עמידות.

החוקרים ממליצים לבחון את היסטוריית הטיפול בחולה במקרולידים או מטרונידזול מכיוון שהסיכוי לעמידות החיידק חייבת להלקח בחשבון בעת קביעת הטיפול התרופתי. באיזורים בהם העמידות של החיידק גבוהה יש מקום לבצע בדיקה לאחר טיפול כמו מבחן נשימה, בכדי לוודא הכחדה מוצלחת של החיידק. 

בנוסף, סבורים החוקרים שמחקר זה ממחיש את החשיבות של שימוש זהיר ונכון באנטיביוטיקה בכדי להפחית את עמידות החיידקים.   

בהתייחסות המערכת מדגישים הכותבים כי תוצאות מחקר זה מחזקות את הגישה לפיה טיפול אנטימיקרוביאלי צריך להתבצע רק בחולים שאצלם יש רקע של כיב פפטי פעיל בהווה או בעבר, ומוקוסה הקשורה לרקמה לימפואידית עם לימפומה. על ידי כך תימנע היווצרות של עמידות בחולים שטופלו ללא צורך מספיק בקבוצות התרופות הללו.

לדיווח במדסקייפ.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה