מחלות זיהומיות

קוינולונים בשילוב עם קורטיקוסטרואידים מעלים את הסיכון לקרע בגיד אכילס במטופלים קשישים

טיפול נוכחי או בעבר של קוינולונים קשור לסיכון מוגבר של קרע בגיד אכילס (Achilles tendon rupture ), במיוחד במטופלים מבוגרים אשר נוטלים באופן פומי גם תרופות קורטיקוסטרואידיות – כך טוען מחקר חדש, הולנדי אשר מתפרסם  ב- Arch Intern Med .

במחקר מבוקר שבו השתתפו 1367 מטופלים עם קרע בגיד אכילס בוצעה השוואה אל מול 50,000 נבדקים אקראיים. מעקב וניתוח נערך לאורך של 10 שנים בין 1988 ל-1998 , כשעל כל הנבדקים היה מידע הסטורי של לפחות 18 חודש לפני ביצוע אבחנה.

החשיפה לקוינולונים הייתה קשורה לעלייה בסיכון לקרע, אך נמצאה חשיבות גם לעיתוי הטיפול. כאשר הטיפול בקוינולונים ניתן בעבר, יחס הסיכון לקרע בגיד היה 1.4 , אך במהלך טיפול נוכחי יחס הסיכון עלה ל- 4.3 .

בעיקר חלה עליה בסיכון בקרב מטופלים מעל גיל 60. מטופלים נוכחיים בקוינולונים בגילאי 60-70 היו בסיכון של פי 6.4 לקרע בשריר, ומטופלים בגילאי 80-90 היו בסיכון של פי 20.4 לקרע.

נראה שהקינולון הספציפי הגורם לסיכון המוגבר ביותר לקרע בגיד הוא ה- ofloxacin , ולאחריו ה- norfloxacin וה- ciprofloxacin . בנוסף, מטופלים שהיו חשופים לטיפול קורטיקוסטרואידי פומי היו בסיכון מוגבר עוד יותר מאשר אלה שנחשפו לקוינולונים בלבד.

החוקרים חישבו ומצאו שהשימוש בקוינולון היה הגורם לקרע בגיד אכילס אצל  2% ל-6% שהם מעל גיל 60 . למרות שהסיכון האבסולוטי נראה נמוך יחסית, ממליצים החוקרים לרופאים המטפלים להיות ערים לסיכון, ולהמנע משילוב של קוינולונים וקורטיקוסטרואידים במתן פומי. במידת האפשר מציעים החוקרים לעשות שימוש בטיפול אנטימיקרוביאלי אחר.

Arch Intern Med 2003;163:1801-1807.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה