מחלות זיהומיות

פלסמציטומה של הקיבה עשויה להיות קשורה לזיהום ב- Helicobacter pylori

 

מחקר שפורסם לאחרונה מתאר נסיגה מלאה של primary gastric plasmacytoma דרגהI במטופל שעבר טיפול להכחדת החיידק Helicobacter pylori.

הליקובקטר פילורי הוא חיידק גראם-שלילי בעל צורה ספירלית שחי ברירית הקיבה והתריסריון, הוא הגורם השכיח ביותר לגסטריטיס כרונית. H. pylori מוכר כגורם לכיבים בקיבה ובתריסריון ואדנוקרצינומה של הקיבה, אך הקשר שלו ל- gastric plasmacytomaלא נחקר.

במקרה ראשון מסוגו תיארו החוקרים היוונים את האבחנה, הטיפול וההחלמה של מטופל בן 61 עם פלסמציטומה של הקיבה וזיהום בחיידק H. pylori.

המטופל הגיע עם תלונה של דימום במערכת העיכול ועם סיפור עבר של גסטריטיס כרונית, כיבים ודימומים חוזרים מדרכי עיכול. בבדיקה גופנית ובדיקות מעבדה לא היו ממצאים משמעותיים.

בבדיקה אנדוסקופית נמצאו שני כיבים באנטרום הקיבה, גסטריטיס קשה פעילה, ומטפלזיה של המוקוזה. כמו כן נמצא שהחולה חיובי ל-H. pylori על סמך הבדיקות המקובלות. הוא טופל ב-omeprazole.

באנדוסקופיה שבוצעה כעבור 3 חודשים התגלה גידול כיבי גדול באנטרום. בביופסיה נקבע שמדובר פלסמציטומה של הקיבה, מוקפת במוקוזה דלקתית ומכוסה בחיידקי הליקובקטר פילורי.

החולה טופל ב-clarithromycin גרם 1  ו-amoxicilline גרם 3 ליום במשך 10 ימים, וכן אומפרזול 40 מיליגרם ליום במשך 30 ימים. כעבור 3 חודשים בוצעה אנדוסקופיה חוזרת שהראתה העלמות מוחלטת של הגידול ושיפור משמעותי בגסטריטיס.20 חודשים לאחר האבחון הראשוני של פלסמציטומה של הקיבה לא הייתה עדות אנדוסקופית או היסטולוגית לחזרה של המחלה.

למרות שלא ניתן במקרה זה להסיק קשר סיבתי בין זיהום ב- H. pyloriופלסמציטומה, החוקרים משערים שחומרים אנטיגניים שמקורם בחיידק עשויים לגרום לתגובה אימונית פולי-קלונלית בתחילה, ומונו-קלונלית בהמשך.

לידיעה ב-docguide

Ann Hematol. 2003 Jul 24

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה