מחלות זיהומיות

Bevacizumab מאריך את השרדותם של חולי סרטן המעי הגס- על ידי בלימת אספקת הדם הישירה לגידולים

בפעם הראשונה, שלב 3 בניסוי הראה כי גורם הנוגד את התרחבות והתפתחות כלי הדם החיוני לגידולים (anti-angiogenesis ) מאריך את ההשרדות, כך על פי תהליך מחקר שנמשך על פני עשורים שהחל באוניברסיטת הרווארד, בהשערה של ד”ר פולקמן כי גידולים לא יגדלו או ייצרו גרורות אם לא תהיה להם אספקת דם ישירה וקבועה כדי להזין אותם. 

תרופות שחוסמות את צמיחתם של כלי דם חדשים, שיער ד”ר פולקמן, יכולות לחסל את זרימת הדם לגידול. וללא חמצן וחומרים מזינים ,ממש כמו צמח, הגידול לא יוכל להתפתח. בעוד שמדענים אחרים לא תמכו ברעיון, תוצאות של ניסויים בבע”ח הראו תוצאות חיוביות, כשעצרו מגידולים סרטניים מלהתפתח.

כעת, חוקרים מדווחים כי על ידי הוספת תרופת ה-anti-angiogenesis, ה-bevacizumab ,שנקראת  Avastin, לכימותרפיה סטנדרטית, שופרה בצורה משמעותית  השרדותם של חולים עם סרטן גרורתי במעי הגס. התרופה לא ריפאה את החולים, מדגישים החוקרים. אך התוצאות מאשרות את ההשערה והגישה הזו לפעולה נגד המחלה. אווסטין פועל כנגד החומר VEFG- ר”ת של  vascular endothelial growth factor ,אחד מכ-20 או יותר חומרים- פרוטאינים המופרשים ברקמות ומסייעים לכלי הדם לעזור להתפתחות הגידולים.

 טיפול בתרפיה רגילה בתוספת bevacizumab, נוגדן שעוצב כדי לעכב את השרדותו המוגברת של ה-VEGF בכמעט חמישה חודשים  בהשוואה לטיפול רגיל לבד, מדווחים החוקרים (בכנס השנתי ה-39 של האגודה האמריקאית של אונקולוגיה קלינית). החוקרים המעורבים במחקר מציינים כי זהו פרק זמן משמעותי ביותר, בהתחשב בכך שזמן השרדותם הממוצע של חולים עם סרטן במעי הגס הוא כשנה. 

 המחקר הפרוספקטיבי חילק רנדומאלית בערך 800 חולים עם סרטן גרורתי במעי הגס לקבלת כימותרפיה רגילה עם irinotecan, 5-fluorouracil, ו-( leucovorin (IFL , או את הטיפול הנ”ל בתוספת bevacizumab . חולים שקיבלו טיפול משולב עם bevacizumab שרדו בממוצע כ-20.3 חודשים, בהשוואה ל-15.6 חודשים לאלו שקיבלו כימותרפיה רגילה. bevacizumab גם דחה את התפתחות הסרטן בממוצע בכ-10.6 חודשים בהשוואה ל-6.2  של הכימותרפיה הרגילה. תופעת הלוואי החמורה היחידה היתה העלאת לחץ הדם אצל החולים שקיבלו bevacizumab ברמה גבוהה יותר מאשר הכימותרפיה הסטנדרטית.

 אמנם תוצאות המחקר הראו עדות לכך שמעכב ה-anti-angiogenesis עובד כנגד סרטן מתקדם במעי הגס, החוקרים מסייגים את התוצאות בכך שמדובר במחקר יחיד- במחקר שנערך עם התרופה לפני כשנה כנגד סרטן שד לא נראו תוצאות דומות.  החוקרים מוסיפים כי דרך ארוכה עוד לפניהם, ויש לאשר את תוצאות המחקר במחקרים נוספים. הם קוראים למחקרים לבדוק את ההשפעה על חולים שאצלם אובחן הסרטן לאחרונה, מאחר שלדעתם התוצאות יהיו טובות יותר במקרה כזה. לאור מורכבותה של מחלת הסרטן, תוצאות טובות יותר ייתכנו במידה והטיפול  ה-anti-VEGF  יהיה משולב עם סוגי תרופות נוספות. המחקר מומן על ידי Genentech, Inc, מפתחת Avastin. מחקרים נוספים באותו נושא נערכים בימים אלו.

 לכתבה במדסקייפ

לידיעה בנושא באתר “הארץ”

לידיעה נוספת בנושא ב- ynet

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה