ביטוח רפואי

האם חסר ויטמין D עלול לפגוע ביעילות ארוכת-טווח של החיסון כנגד קורונה? (Endocrine)

במאמר שפורסם בכתב העת Endocrine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי במבוגרים עם חסר ויטמין D ייתכנו רמות נוגדנים נמוכות יותר תשעה חודשים לאחר המנה האחרונה של חיסון כנגד COVID-19, בהשוואה לאלו עם רמות ויטמין D תקינות.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 119 מבוגרים שקיבלו שתי מנות חיסון של חברת פייזר בין ינואר ועד פברואר 2021 במרכז שלישוני במילאנו (גיל חציוני של 53 שנים, 51.3% גברים). הם התמקדו במבוגרים ללא זיהום בקורונה לאחר קבלת החיסונים. דגימות דם נאספו בעת מנת החיסון הראשונה לקביעת רמות ויטמין D, כאשר רמת ויטמין D נמוכה הוגדרה בנוכחות ריכוז קטן מ-20 ננוגרם/מ”ל. עוד הושלמו בדיקות דם לקביעת רמות נוגדנים כנגד האזור הנקשר לקולטן של חלבון S של הנגיף במטרה לקבוע אם התגובה החיסונית לחיסון. הנוגדנים נמדדו בעת מנת החיסון הראשונה והשנייה וכן חודש, 5 חודשים ו-9 חודשים לאחר מנת החיסון השנייה.

מהנתונים עולה כי חציון ריכוז ויטמין D עמד על 25.6 ננוגרם/מ”ל, כאשר כרבע מהמבוגרים (24.8%) אובחנו עם חסר ויטמין D.

בעת קבלת מנת החיסון השנייה, חציון רמות הנוגדנים עמד על 42.5 יחידות/מ”ל; לאחר חודש תועדה רמת השיא של הנוגדנים שעמדה על 2,024 יחידות/מ”ל. רמות הנוגדנים צנחו ל-710 יחידות/מ”ל לאחר חמישה חודשים ול-507 יחידות/מ”ל לאחר תשעה חודשים.

במבוגרים עם חסר ויטמין D תועדו רמות נוגדנים נמוכות יותר לאחר תשעה חודשים, בהשוואה לאלו עם רמות תקינות של וויטמין D (346 יחידות/מ”ל לעומת 528 יחידות/מ”ל, p=0.023). החוקרים זיהו קורלציה חיובית בין רמות ויטמין D ובין טיטר הנוגדנים לאחר תשעה חודשים (P=0.043). לא זוהו הבדלים ברמות הנוגדנים בין שתי הקבוצות בכל יתר נקודות הזמן.

החוקרים מציינים כי לא זוהו הבדלים בתגובה החיסונית בקרב מבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר ובאלו עם משקל גוף תקין, או בקרב מבוגרים מעשנים בהשוואה ללא-מעשנים.

מניתוח סטטיסטי עלה קשר שלילי בין חסר ויטמין D (P=0.026) וגיל מתקדם (p=0.004) ובין רמות נוגדנים לאחר תשעה חודשים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את טיב הקשר בין ויטמין D ובין התגובה לחיסון כנגד קורונה.

Endocrine, Aug 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה