ביטוח רפואי

האם קיים סיכון מוגבר למחלת תריס עינית לאחר חיסון כנגד COVID-19? (מתוך J Clin Endocrinol Metab)

הסיכון למחלת תריס עינית (Thyroid Eye Disease) גבוה יותר משמעותית לאחר חיסון כנגד COVID-19, בפרט בקרב חולים מתחת לגיל 50 שנים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי זיהום קורונה וחיסון כנגד הזיהום הנגיפי נקשרו עם הסיכון להפרעות בבלוטת התריס. מטרתם כעת הייתה לבחון את הסיכון למחלת תריס עינית לאחר חיסון כנגד COVID-19.

מדגם המחקר כלל 98 חולים עם אבחנה של מחלת תריס עינית (92 חולים) או התלקחות מחלת תריס עינית קודמת (6 חולים) בין תחילת שנת 2021 ועד סוף אוגוסט בשנת 2022. כל המשתתפים עברו הערכה למחלת תריס עינית לאחר חיסון כנגד קורונה.

ימי-אדם הוגדרו בתקופת החשיפה במידה ומחלת תריס עינית התפתחה 1-28 ימים לאחר החיסון ומחוץ לתקופת החשיפה במידה והמחלה העינית הופיעה מחוץ לחלון זמנים זה. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת יחס שיעורי היארעות לבחינת הסיכון להופעת מחלת תריס עינית לאחר החיסון.

החוקרים מדווחים כי חיסון כנגד קורונה ניתן ל-81 חולים, מהם 25 חולים (31%) פיתחו מחלת תריס עינית בתקופת החשיפה ו-56 חולים (69%) אובחנו עם המחלה העינית מחוץ לחלון הזמנים המוגדר.

יחס שיעורי ההיארעות למחלת תריס עינית עמד על 3.24 (רווח בר-סמך 95% של 2.01-5.20) ועל 4.70 (רווח בר-סמך 95% של 2.39-9.23) בחולים מתחת לגיל 50 שנים. מין, הרגלי עישון וטיפול ביוד רדיואקטיבי לא השפיעו על הקשר בין מחלת תריס עינית ובין החיסון כנגד הזיהום הנגיפי. הסיכון למחלת תריס עינית לא היה תלוי במספר מנות החיסון ופחת בהדרגה עם הזמן שחלף לאחר השלמת החיסון (p=0.03).

מנגנונים אפשריים לקשר בין החיסון כנגד COVID-19 ובין הסיכון המוגבר למחלת תריס עינית כוללים אינטראקציה בין חלבון זיז ובין קולטן ל-ACE-II, תגובה צולבת עם לחלבוני תריס ותגובות חיסוניות.

החוקרים מציעים לעקוב אחר מטופלים שקיבלו חיסון כנגד נגיף קורונה לאפשרות הופעת מחלת תריס עינית, בפרט כאשר מדובר במטופלים צעירים או בסיכון למחלות אוטואימוניות.

J Clin Endocrinol Metab, Aug 25, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה