ביטוח רפואי

מדד CHA2DS2-VASc מנבא סיכון מוגבר לאירוע מוחי איסכמי בחולים לאחר תסמונת כלילית חדה (J Am Heart Assoc)

שבץ

גורמים הקשורים עם סיכון מוגבר לאירועים תרומבואמבוליים מנבאים גם את הסיכון לאירוע מוחי איסכמי לאחר תסמונת כלילית חדה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association. מהנתונים עולה כי מדד CHA2DS2-VASc והמרכיבים הפרטניים של מדד זה הינם מנבאים משמעותיים של הופעה מוקדמת ומאוחרת של אירוע מוחי איסכמי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת היארעות מוגברת של אירועים מוחיים איסכמיים לאחר תסמונת כלילית חדה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את גורמי הסיכון הקשורים עם אירוע מוחי איסכמי בחולים לאחר תסמונת כלילית חדה.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שהתבסס על נתונים אודות 8,049 חולים שטופלו בשל תסמונת כלילית חדה בין 2007 ועד 2018 והיו במעקב עד סוף שנת 2020. גורמי סיכון אפשריים זוהו באמצעות סירה מעמיקה של רשומות בתי החולים והסיבות לתמותה כפי שתועדו ע”י הלשכה לסטטיסטיקה בפינלנד.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין גורמי סיכון פרטניים ובין הופעה מוקדמת של אירוע מוחי איסכמי (0-30 ימים לאחר תסמונת כלילית חדה, 82 מקרים) והופעה מאוחרת של אירוע מוחי איסכמי (31 ימים עד 14 שנים לאחר תסמונת כלילית חדה, 419 מקרים).

במודל רב-משתני, גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר להופעה מוקדמת והופעה מאוחרת של אירוע מוחי איסכמי כללו אירוע מוחי קודם, פרפור או רפרוף פרוזדורים וסטטוס אי-ספיקת לב לפי סיווג Killip. מקטע הפליטה של חדר שמאל וחומרת מחלת עורקים כלילית זוהו כגורמי סיכון משמעותיים להופעה מאוחרת של אירוע מוחי איסכמי.

הסיכון להופעה מוקדמת של אירוע מוחי איסכמי בחולים עם מדד CHA2DS2-VASc של 6 נקודות ומעלה היה גבוה יותר מפי שש (יחס סיכויים של 6.63, רווח בר-סמך 95% של 3.63-12.09) בהשוואה לסיכון שתועד בחולים עם מדד CHA2DS2-VASc של 1-3 נקודות. בדומה הסיכון להופעה מאוחרת של אירוע מוחי איסכמי היה גבוה פי שש (יחס סיכויים של 6.03, רווח בר-סמך 95% של 3.71-9.81) בחולים עם מדד CHA2DS2-VASc  של 6 נקודות ומעלה, בהשוואה לחולים עם נקודה אחת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על סיכון מוגבר לאירוע מוחי איסכמי בחולים לאחר תסמונת כלילית חדה עם גורמי סיכון לאירועים תרומבואמבוליים או עם מדד CHA2DS2-VASc גבוה.

J Am Heart Assoc, Jul 8, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה