ביטוח רפואי

צריכת מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון גבוה יותר לסוכרת מסוג 2. עם זאת, חלק ממוצרי המזון האולטרה-מעובדים לוו בסיכון מופחת לסוכרת.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין הסיכון לסוכרת מסוג 2 בשלושה מדגים גדולים בארצות הברית והם השלימו מטה-אנליזה של מחקרי עוקבה פרוספקטיביים ובחנו את איכות העדויות.

מדגם המחקר כל 71,871 נשים ממחקר Nurses’ Health Study, 87,918 נשים ממחקר Nurses’ Health Study II ו-38,847 גברים ממחקר Health Professional Follow-Up Study. שאלוני תזונה שימשו להערכת הרגלי התזונה ומזון אולטרה-מעובד סווג לפי סיווג NOVA. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין צריכה כוללת של מזון אולטרה-מעובד ובין תתי-קבוצות של מזונות אולטרה-מעובדים עם סוכרת מסוג 2. בהמשך, הם השלימו מטה-אנליזה של מחקרי עוקבה פרוספקטיביים להערכת הקשר בין הצריכה הכוללת של מזון אולטרה-מעובד ובין הסיכון לסוכרת מסוג 2 וכן בחנו את איכות העדויות.

המדגמים מארצות הברית כללו נתונים אודות כ-5.1 שנות-אדם, כולל 19,503 מקרים של סוכרת מסוג 2.

מניתוח הנתונים עולה כי יחס הסיכון לסוכרת מסוג 2 בהשוואת החמישון העליון והתחתון של הצריכה הכוללת של מזון אולטרה-מעובד עמד על 1.46 (רווח בר-סמך 95% של 1.39-1.54).

מבין תתי הקבוצות, לחם מעובד; רטבים ותבלינים; משקאות ממותקי סוכר וממתיקים מלאכותיים; מוצרים שמקורם מן החי; וארוחות מוכנות, לווה בסיכון גדול יותר לסוכרת מסוג 2 . דגני בוקר, לחם שחור ומדגנים מלאים; חטיפים וממתקים ארוזים; מוצרים מבוססי-פירות; וקינוחים מבוססי-חלב ויוגורט; לוו בסיכון מופחת לסוכרת מסוג 2.

במטה-אנליזה שכלל 415,554 משתתפים, כולל 21,932 חולים עם סוכרת מסוג 2, כל עליה של 10% בצריכה כוללת של מזון אולטרה-מעובד לוותה בעליה של 12% (רווח בר-סמך 95% של 10-13%) בסיכון לסוכרת מסוג 2.

מהערכת טיב העדויות עלה כי עדויות באיכות גבוהה תמכו בקשר בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין הסיכון לסוכרת מסוג 2.

החוקרים מסכמים וכותבים כי עדויות באיכות גבוהה מעידים על קשר בין הצריכה הכוללת של מזון אולטרה-מעובד ובין הסיכון לסוכרת מסוג 2. עם זאת, חלק מתתי הקבוצות של מוצרי מזון אולטרה-מעובד לווה בסיכון מופחת להתפתחות סוכרת.

Diabetes Care, July 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה