ביטוח רפואי

טיפול בסטימולנטים כנגד ADHD אינו מלווה בסיכון מוגבר להפרעות שימוש בחומרים ( JAMA Psychiatry)

מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry עולה כי טיפול בסטימולנטים כנגד הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) אינו מלווה בסיכון מוגבר להפרעת שימוש בחומרים בגיל ההתבגרות או בגרות מוקדמת.

מדגם המחקר כלל 547 ילדים אשר טופלו תחילה במחקר קליני אקראי של ADHD, כאשר החוקרים השלימו ניתוח מקיף של הקשר בין טיפול בסטימולנטים ל-ADHD ובין התפתחות הפרעת שימוש בחומרים בעקבות זאת. המשתתפים גויסו למחקר בין השנים 1994-1996 כאשר היו בגילאי 7-9 שנים והשלימו הערכה מקיפה של נתונים דמוגרפיים, קליניים והיסטוריית טיפול לאורך 16 שנים.

החוקרים לא מצאו קשר בין הפרעת שימוש בחומרים ובין טיפול פעיל או קודם בסטימולנטים.

לאחר תקנון לערפלנים, החוקרים קבעו כי אין עדות לכך שטיפול בסטימולנטים לאורך מספר שנים גדול יותר מלווה בסיכון מוגבר להפרעות שימוש בחומרים בבגרות.

במסגרת המחקר הושלמו ניתוחים סטטיסטיים נוספים על-מנת לבחון אם הממצאים נבעו מגורמים אחרים העשויים להשפיע על הטיפול לאורך הזמן ומצאו כי התוצאות נותרו זהות גם לאחר שנלקחו בחשבון המגמות ההפוכות של הפחתת שימוש בסטימולנטים עם הגיל לצד עליה בשכיחות הפרעות שימוש בחומרים עם שנות החיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהמחקר עולה כי אין עדויות התומכות בכך שטיפול בסטימולנטים מעלה או מפחית את הסיכון להתפתחות הפרעות שימוש באלכוהול, מריחואנה, סיגריות או חומרים אחרים בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים עם היסטוריה של ADHD בילדות.

JAMA Psychiatry, July 5, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה