ביטוח רפואי

ההשפעה של רמות סידן חריגות בדם על התוצאות באם ובעובר (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי רמות סידן חריגות בדם במהלך ההיריון מלוות בתוצאות גרועות יותר של ההיריון ממצאים העשויים לתמוך בצורך בהשלמת בדיקות לקביעת רמות סידן בדם כחלק מבדיקות השגרה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים אודות ההיארעות המדויקת של היפרקלצמיה והיפוקלצמיה בהיריון. כעת הם ביקשו לקבוע את השכיחות של הפרעות אלו במשק הסידן בהיריון ואת הקשר עם סיבוכים באם ובעובר.

מדגם המחקר כלל נשים הרות אשר היו צפויות ללדת בין 2017 עד 2019 ומדגם נוסף שלך נשים הרות עם היפרקלצמיה בין 2014-2016 ו-2020-2021. במחקר התצפיתי בחנו החוקרים את שיעורי היארעות היפרקלצמיה והיפוקלצמיה, את הסיבוכים באם (כולל לידה מוקדמת, ניתוח קיסרי דחוף ואובדן דם בלידה) ובעובר (אובדן עובר, אשפוז ביחידת טיפול נמרץ ביילודים ומשקל הלידה של העובר שנועד במועד).

מספר ההריונות הכולל עמד על 33,118 ומספר לידות-חי עמד על 20,969.

מהנתונים עולה כי שיעור בדיקות סידן מתוקן לאלבומין עמדו על 15.7% מההריונות (5,197 הריונות), כאשר שיעורי היארעות היפרקלצמיה והיפוקלצמיה במקרים בהם הושלמה בדיקת סידן בדם עמדו על 0.8% (42 מקרים) ו-9.5% (495 מקרים), בהתאמה. הן היפרקלצמיה והן היפוקלצמיה לווה בהיארעות מוגברת של לידה מוקדמת (p<0.001), ניתוח קיסרי דחוף (p<0.001), אובדן דם (p>0.001) ואשפוז ביחידת טיפול נמרץ ביילודים.

החוקרים מדווחים כי ברבע מהנשים עם היפרקלצמיה (27%) הייתה אבחנה מבוססת על היפרפאראתירואידיזם ראשוני.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים לאישור הממצאים והחשיבות האפשרית של רמות סידן חריגות בדם בזמן ההיריון.

J Clin Endocrinol Metab, June 12, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה