ביטוח רפואי

בעקבות תוצאות מחקר קליני רחב טווח חדש ה-FDA מסיר את ”אזהרת הקופסא השחורה” של צ’מפיקס וזייבאן (FDA)

ה-FDA פירסם אמש הודעה על כך שלאחר שביצע סקירה של מחקר קליני רחב היקף שנדרש ע”י הסוכנות ה-FDA קובע שהסיכון לתופעות לוואי רציניות על מצב רוח, התנהגות או חשיבה הקשור לשימוש בתרופות לגמילה מעישון, ה- varenicline(צ’מפיקס) וה- bupropion(זייבאן) הוא נמוך ממה שהוערך לפני כן.

הסיכון למצבים נפשיים אלה עדיין קיים, בעיקר באלו שמטופלים כבר במחלה נךשית כמו דכאון, חרדה או סכיזופרניה, או באלה שטופלו במחלות נפש בעבר. עם זאת, עבור מרבית האנשים, תופעות לוואי אלה לא הובילו לתוצאות רציניות כמו אישפוז. התוצאות של המחקר מאשרות כי התועלת מהפסקת עישון עולה על הסיכון בשימוש בתרופות אלה.

כתוצאה מכך, ה-FDA מודיע שהוא מסיר את אזהרת ה”קופסה השחורה” , האזהרה החמורה ביותר של ה-FDA , עבור תופעות לוואי רציניות נפשיות מצ’מפיקס. הנוסח המתאר את תופעות הלוואי הרציניות במטופלים הנגמלים מעישון יוסר מאזהרת הקופסא השחורה בזייבאן.

ה-FDA גם מעדכן את האזהרות הנוכחיות בשני עלוני התרופות המתארות את תופעות הלוואי של מצב רוח, התנהגות או חשיבה כך שיכללו את התוצאות של המחקר הקליני. החלטה זו עקבית עם ההמלצות של פאנל מומחים חיצוני מספטמבר 2016 במסגרת ועדה מייעצת ל-FDA .

ה-FDA מציין שהמדריך למטופל המסביר את הסיכונים הקשורים בשימוש בתרופות אלה ימשיך להתלוות לכל מרשם, עם זאת, אין צורך יותר לפעול בהתאם להנחיות ה-REMS (the risk evaluation and mitigation strategy) שחייבו הערכת סיכון ע”פ המדריך לשימוש בתרופה עד כה.

הסקירה של תוצאות המחקר הקליני מאשרת גם שצ’מפיקס, זייבאן ומדבקות תחליפי ניקוטין היו האמצעים היותר אפקטיביים המסייעים בהפסקת עישון בהשוואה לטיפול לא פעיל או פלצבו. תרופות אלה נמצאו כמסייעות טוב יותר בהפסקת עישון ללא קשר אם הייתה או לא הייתה להם היסטוריה של מחלות נפשיות.

ה-FDA מוסיף שהתועלות הבריאותיות מהפסקת עישון, כוללות את הירידה בסיכון לפתח מחלות ריאה, מחלות לב וסוגי סרטן שונים. בנוסף, קיימות תועלות שלהן אפקט כמעט מיידי או שהוא מופיע תוך זמן קצר לאחר הגמילה כמו שיפור בזרימת הדם, נשימה, ותחושת טעם וריח.

ה-FDA מזכיר שמיליוני אמריקאיים הסובלים מבעיות בריאותיות הנגרמות ע”י עישון יכולים לשפר את מצבם ע”י הפסקת עישון. העישון נמצא כפוגע באיברים רבים ובכלל המצב הבריאותי. כמו כן, צ’מפיקס וזייבאן הן תרופות מרשם שה-FDA אישר בכדי לסייע בהפסקת עישון.

ה-FDA קורא לצוות הרפואי ליידע את המטופלים על התועלות הרבות של הפסקת עישון והדרכים לכך, וכן לדון עמם על התועלות והסיכונים של שימוש בתרופות אלה לצורך השגת גמילה מעישון.

למטופלים מסביר ה-FDA שעליהם להפסיק להשתמש בצ’מפיקס או זייבאן ולפנות לרופא המטפל באופן מיידי במידה והם שמים לב לכך שהם חווים תופעות לוואי המשפיעות על מצב הרוח, התנהגות או חשיבה, לרבות מחשבות הנוגעות ליכולת של התרופה לסייע להם, או במידה ויש להם שאלות בנוגע לנטילת התרופה.

ה-FDA מציין שבמסגרת המשך המעקב אחר הבטיחות והאפקטיביות של תרופות לאחר הכנסתן לשוק, התקבלו דיווחים ומקרים על שינויים רציניים במצב הרוח במטופלים שנטלו צ’מפיקס או זייבאן, מה שהוביל להחלטה להוסיף “אזהרת קופסא שחורה” ב-2009. באותו זמן, ה-FDA דרש מחברות התרופות לבצע מחקר קליני רחב להערכת תופעות לוואי אלה, וכעת התקבלו תוצאות מחקרים אלה. בהתבסס על תוצאות אלה, יש ל-FDA מידע טוב יותר על התכיפות והחומרה של תופעות לוואי אלה המשפיעות על מצב רוח, התנהגות וחשיבה, ובהתאם לכך ה-FDA קובע כי התועלות מנטילת צ’מפיקס או זייבאן לגמילה מעישון עולות על הסיכונים הללו.

להודעת ה-FDA

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול בנוגדי-דיכאון לפני ניתוח החלפת מפרק עשוי לשפר תוצאות בחולים עם דיכאון (J Arthroplasty)

    טיפול בנוגדי-דיכאון לפני ניתוח החלפת מפרק עשוי לשפר תוצאות בחולים עם דיכאון (J Arthroplasty)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty עולה כי בחולים עם דיכאון שטופלו בנוגדי-דיכאון במהלך שישה חודשים לפני ניתוח החלפה מלאה של הירך או הברך תועד שיפור גדול יותר בתוצאות לאחר שנתיים, בהשוואה לחולים עם דיכאון שלא קיבלו טיפול בנוגדי-דיכאון טרם ההתערבות הניתוחית. החוקרים מאוסטרליה השלימו מחקר רטרוספקטיבי שהתבסס על נתונים אודות 1,792 […]

  • סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: מוצרי סיגריות אלקטרוניות ואידוי הוצגו בפעם הראשונה בארצות הברית סביב שנת 2007, וצברו פופולריות במהירות. ב-2018, פורסמה אזהרה רשמית בארצות הברית אודות השימוש בסיגריות אלקטרוניות באוכלוסייה הפדיאטרית, וצוין כי סיגריות אלקטרוניות הפכו למוצר הטבק הנפוץ ביותר בשימוש בקרב צעירים בארצות הברית. במגזין זה אנחנו משתפים סיכום של סקירה שפורסמה ב-Pediatrics, שסקרה את האבולוציה של סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית.

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • תוצאות מבטיחות למשלב Naltrexone עם Bupropion לטיפול בהפרעת שימוש במתאפטמינים (Addiction)

    תוצאות מבטיחות למשלב Naltrexone עם Bupropion לטיפול בהפרעת שימוש במתאפטמינים (Addiction)

    מתן זריקה בשחרור ממושך של Naltrexone בשילוב עם טיפול פומי ב-Bupropion בשחרור ממושך (משלב NTX + BUPN) הדגים תוצאות מבטיחות בטיפול במקרים של הפרעת שימוש במתאפטמינים בדרגה בינונית או חמורה עם ירידה משמעותית בשימוש בתכשירים אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Addiction. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש במתאפטמינים עלה ברחבי העולם, […]

  • בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    במבוגרים מעל גיל 50 שנים המדווחים על בדידות רבה תועדה עליה של 56% בסיכון לאירועים מוחיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת eClinicalMedicine. החוקרים התבססו על נתונים ממחקר Health and Retirement Study לשנים 2006-2018 לבחינת הקשר בין בדידות והיארעות אירוע מוחי לאורך הזמן. בין השנים 2006 ו-2008 השיבו 12,161 מבוגרים מעל גיל 50 שנים […]

  • הפרעות פסיכיאטריות נלוות מלוות בעליה משמעותית בסיכון לתמותה בחולי אנורקסיה (Int J Eating Disorders)

    הפרעות פסיכיאטריות נלוות מלוות בעליה משמעותית בסיכון לתמותה בחולי אנורקסיה (Int J Eating Disorders)

    אנורקסיה נרבוזה מלווה בסיכון גבוה פי 4.5 לתמותה, כאשר בחולים עם הפרעות פסיכיאטריות נלוות הסיכון לתמותה גבוה כפליים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת International Journal of Eating Disorders. במסגרת המחקר החוקרים בחנו את הנתונים אודות 14,774 חולים עם אבחנה של אנורקסיה נרבוזה בגילאי 6 שנים ומעלה בין 1977 עד 2018. החולים היו […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה