ביטוח רפואי

מעברים בין קופות החולים 2016 – מכבי ומאוחדת מתחזקות ע”ח כללית ולאומית (משרד הבריאות)

קופות חולים

משרד הבריאות בשיתוף הביטוח הלאומי מפרסמים היום את דו”ח המעברים בין הקופות לשנת 2016. המגמות הבולטות הן : עלייה בהיקף המעברים, התחזקות מכבי ומאוחדת על חשבון לאומית וכללית, גידול בשימוש באינטרנט לביצוע המעבר.

הדו”ח שלהלן הוכן ע”י רני פלוטניק וניר קידר

א.      הקדמה

בשנת 1995, עם החלתו של חוק ביטוח בריאות ממלכתי, נקבע כי על כל קופות החולים בישראל לקבל כל תושב שבחר להירשם בהן או לעבור אליהן ולהעניק לו את מלוא השירותים שמציע סל הבריאות. מטרת מתן האפשרות לעבור מקופה לקופה מספר פעמים ובאמצעים נגישים ונוחים הינה להגביר את התחרות בין קופות החולים וע”י כך לתמרץ אותן לשפר את השירותים הניתנים למבוטחים.

בשנים הראשונות לחוק, בקשת המעבר הוגשה תחילה בקופת החולים אליה בחר המבוטח להצטרף והחל משנת 1998 הוא בוצע באמצעות מילוי טופס ייעודי בסניפי הדואר. לכל תושב המבוטח באחת מקופות החולים ניתנה האפשרות לעבור בין קופות החולים בשישה מועדים בשנה (עד שני מעברים בתקופה של 12 חודשים).

בחודש אוקטובר 2011 שונו תקנות הרישום ונוהלי המעבר עודכנו כך שניתנת לחברי קופות החולים האפשרות לעבור לקופה אחרת באינטרנט דרך האתר של המוסד לביטוח לאומי. בניגוד לבקשת מעבר באמצעות סניפי הדואר, שעלותה כ- 17 , מעבר באמצעות האינטרנט הוא ללא עלות למבוטח. 

מטרת השימוש באינטרנט היא הסרת שני חסמי מעבר: נגישות ותשלום. החסם הראשון נובע מהקושי להגיע לסניף דואר בכלל ובאזורים פריפריאליים בהם הסניפים פחות נגישים בפרט. החסם השני הוא התשלום שעלול להכביד על מעבר בקרב אוכלוסיות מעוטות יכולת.

בנייר זה נבחן מספר אספקטים בהתנהגות המבוטחים במעבר בין קופות החולים כגון כמות המעברים בשנה לפי קופות, כאשר עיקר הדיון יתמקד בשאלת מידת ההשפעה של האפשרות לעבור בין הקופות באמצעות האינטרנט על כמות המעברים.

כל הנתונים המופיעים בנייר זה מבוססים על עיבוד נתונים שנאספו על-ידי מינהל המחקר והתכנון של המוסד לביטוח לאומי.

ב.      מעברים בין קופות החולים בשנת 2016 לעומת שנים קודמות

בשנת 2016 התבצעו 164,398 מעברים, מתוכם 93,167 (כ-57%) התקבלו דרך הדואר ו- 71,231 (כ-43%) מעברים נעשו דרך האינטרנט. לשם השוואה, בשנים 2012, 2013, 2014 ו-2015 שיעור המעברים באינטרנט מסך המעברים עמד על 21%, 31%, 37% ו-42% בהתאמה.

בגרף מס’ 1 ניתן לראות כי שיעור המעברים בין קופות החולים מתוך סך המבוטחים היה גבוה מאוד בשלוש השנים הראשונות מאז החלת חוק ביטוח בריאות ממלכתי בשנת 1995 ועמד על מעל 4%. ניתן לראות כי מאז 2011 חלה עלייה הדרגתית בשיעור המעברים בין קופות החולים, כאשר בשנת 2016 נרשם זינוק של 0.3 נקודות אחוז ביחס ל-2015, ולראשונה מאז 1997 הגיע שיעור המעברים לרף ה-2%.

גרף מס’ 1- אחוז המעברים בין קופות החולים בישראל 1995-2016

בגרף שלהלן ניתן לראות כי בשנת 2016 מספר המעברים בין קופות החולים היה הגבוה ביותר בעשור האחרון, עם זינוק של 17% בכמות המעברים לעומת 2015. בעוד בשנים האחרונות נצפתה מגמת גידול שנתית של כ-2% במעברים בדואר וכ-14% במעברים באינטרנט, בשנת 2016 נרשם נתון חריג. במספר המעברים בדואר נרשם גידול של כ-20%, ואילו במספר המעברים באינטרנט נרשם גידול של כ-15%.

ג.       מעברים באינטרנט ובדואר

ניתן לראות כי ישנה מגמת עלייה בשיעור המעברים באינטרנט מסה”כ המעברים. כאשר שירות המעברים באינטרנט הושק לראשונה ב-1/3/12 עמד שיעור המעברים באינטרנט על 16%. ב-1/3/15, שלוש שנים בדיוק לאחר השקת השירות, הגיע שיעור המעברים באינטרנט לכ- 43%. ב-1/9/15 נרשם שיא של כ-46% מהמעברים שהתבצעו באינטרנט, ואילו ב-1/11/16 שיעור המעברים באינטרנט עמד על כ-45%. נראה כי לאחר העלייה ההדרגתית בשיעור המעברים באינטרנט בשנים 2012-2015, בשנת 2016 המגמה נבלמה.

ד.      פילוח מצטרפים באינטרנט ובדואר לפי קופות חולים

ניתן לראות כי קיימים הבדלים בשיעורי השימוש באינטרנט בין המבוטחים המצטרפים לקופות החולים השונות. אמנם מכבי היא הקופה בה שיעור המצטרפים באינטרנט הוא הגבוה ביותר השנה (54%), אך מדובר בירידה קלה לעומת השיעור ב-2015 שעמד על 55%. בכללית שיעור המצטרפים באינטרנט ב-2016 היה דומה לשיעור ב-2015, ובמאוחדת ולאומית נרשמה עליה מ-35% ו-28% בהתאמה ב-2015  ל-38% ו-33% בהתאמה ב-2016.

ה.      מאיזו קופה לאיזו קופה עברו מבוטחים בשנת 2016, מי גדלה ומי קטנה בעקבות המעברים

מבדיקה של כמות המבוטחים שהצטרפו לקופות לעומת כמות המבוטחים שעזבו את הקופות ניתן לראות (גרף 5) כי במכבי מספר המצטרפים עלה על מספר העוזבים בכ-21 אלף, ובמאוחדת מספר המצטרפים עלה על מספר העוזבים בכ-700 נפשות. בכללית מספר העוזבים עלה על מספר המצטרפים בכ-700 נפשות, ואילו בלאומית נרשם מספר עוזבים הגבוה בכ-21 אלף מבוטחים עוזבים יותר ממספר המצטרפים.

 מספר מצטרפים ועוזבים לפי קופות חולים (שנת 2016, באלפים)

 ניתן לראות כי שיעור המבוטחים שמצטרפים או עוזבים את הקופות הקטנות גבוה בהרבה משיעור זה בקופות הגדולות. נתון זה מדגים את עוצמת ההשפעה שיש למעברים על קופה קטנה ומשקף את התנודתיות שנוצרת בהכנסות הקופה כתוצאה מכך. בולט במיוחד שיעור העוזבים הגבוה את לאומית, שאיבדה לאורך השנה שיעור מבוטחים גבוה בהרבה מהשיעור שהצטרף אליה.

מבדיקה של כמות המצטרפים לעומת כמות העוזבים מקופת חולים אחת לאחת,  אחת לשנייה, ניתן לראות  כי מספר המעברים הגבוה ביותר הוא מכללית למאוחדת (כ-22 אלף מבוטחים). בגרף מספר 7 ניתן לראות כי מכבי הצליחה לקלוט אלפי מבוטחים יותר ממה שאיבדה לכל קופה כ-5 אלף מבוטחים מכללית, כ-10 אלף מבוטחים מלאומית ומעל 6 אלף מבוטחים ממאוחדת.

בגרף שלהלו, המציג את הפער השנתי בין מספר המצטרפים לבין מספר העוזבים בכל קופה (מצטרפים נטו) ,מוצגת התנודתיות של מעברי מבוטחים בין קופות החולים לאורך העשור האחרון. ב-2015-2016 בולטת מאוד הקפיצה הדו-שנתית במספר המצטרפים נטו למכבי, ומנגד הירידה החדה במספר המצטרפים נטו ללאומית.

 מספר מצטרפים נטו לפי קופות חולים בשנים 2002-2016 (באלפים)

ו.        מעברים בין קופות חולים לפי מדד חברתי כלכלי ומדד פריפריה גיאוגרפית

בחלק זה נציג עיבודים על נתוני המעברים בין הקופות תוך חלוקת היישובים לאשכולות חברתיים-כלכליים ולאשכולות פריפריה גיאוגרפית. הנתונים המוצגים בגרפים 9-10 הם פילוח לפי גיל של המעברים בשנת 2015, מאחר ובביטוח לאומי העיבודים והמידע עבור שנת 2016 יהיו זמינים בעוד מספר חודשים בשנת 2017.

גרף מספר 9 מציג את שיעור המעברים בין קופות החולים לפי אשכול חברתי כלכלי ביישובים בהם מעל 2,000 תושבים. בדומה לשנה הקודמת, נשמרת תמונת המצב לפיה ביישובים בעלי המדד החברתי-כלכלי הנמוך ישנם בממוצע שיעורי מעברים גבוהים יותר בין קופות החולים.

ניתן לראות כי בניגוד למגמה המובהקת שנצפתה באשכולות החברתיים-כלכליים, באשכולות הגיאוגרפיים המגמה פחות ברורה.

ב-2010 החליט הצוות הבינמשרדי לעדכון נוסחת חלוקת מקורות המימון לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי בין קופות החולים לעדכן את נוסחת ההקצאה ולהכליל בה פיצוי גבוה יותר עבור מבוטח המתגורר ביישוב באשכולות פריפריה גיאוגרפית 1-4. העדכון נעשה בין השאר גם כצעד מדיניות הנועד לתמרץ את הקופות להשקיע יותר משאבים ביישובי הפריפריה הגיאוגרפית. למרות שלא נעשתה בחינה לעומק של אופן הקצאת המשאבים ושל התנהגות הקופות לאחר השינוי, ניתן לומר שאחת הדרכים האפשריות למדידת התחרות בין קופות החולים היא על-סמך נתוני המעברים. על-פי הנתונים, שיעור המעברים הממוצע באשכולות 1-4 עמד על כ-2.3%, והיה גבוה משמעותית מהממוצע שעמד על כ-1.6%. עם זאת, נדרשת בדיקה מעמיקה יותר של סיבתיות הקשר בין עדכון נוסחת ההקצאה לבין שיעור המעברים הגבוה.

ז.       באלו יישובים יש מעבר משמעותי של מבוטחים?

מהנתונים לגבי שיעורי המעברים מציגים תמונה לגבי המגמות במעברים בין קופות לפי המדד החברתי-כלכלי ומדד הפריפריה הגיאוגרפית של היישוב. על-מנת לקבל תמונת מצב מלאה יותר לגבי המגמות בתחרות בין הקופות, בחלק זה נציג מספר ניתוחים על יישובים ספציפיים בהם שיעורי המעברים הם גבוהים במיוחד.

בטבלה מספר 1 מוצגים 10 היישובים בהם נרשמו שיעורי המעברים הגבוהים ביותר בישראל ב-2015. מטבלה זו עולים מספר נתונים מעניינים. ראשית, ניתן לראות כי 8 מתוך 10 היישובים ברשימה שייכים למגזר הערבי, והשניים הנותרים הם יישובים יהודים עם רוב חרדי של תושבים. שנית, בהלימה למוצג בגרף 9, 9 מתוך 10 היישובים ברשימה משתייכים למדד חברתי כלכלי 1-4 הנמוך. לעומת זאת, 6 מתוך 10 היישובים ברשימה משתייכים לפריפריה הגיאוגרפית (מדד 1-4). הנתון המעניין ביותר בטבלה קשור למספר המצטרפים נטו (מספר המצטרפים לקופה בכל יישוב בניכוי מספר העוזבים אותה). ניתן לראות כי מאוחדת הגדילה כוחה ביישובים הללו בכ-4,000 מבוטחים, וניכר כי הקופה השקיעה מאמצים רבים בהעברת המבוטחים הללו אליה.

טבלה מספר 1: 10 היישובים עם שיעורי המעברים הגבוהים ביותר בישראל

על-מנת לקבל תמונת מצב טובה ביותר לגבי המגזר היהודי, בטבלה 2 נסקרים 10 היישובים היהודים[1] בהם נרשמו שיעורי המעברים הגבוהים ביותר בישראל ב-2015. ברשימה זו בולט כי 8 מתוך 10 היישובים הם חרדיים, וביישוב המעורב היחיד, בית שמש, קיים ריכוז גבוה מאוד של אוכלוסייה חרדית. ברשימה זו בולט כי בעוד 8 מתוך 10 יישובים משתייכים למדד חברתי-כלכלי נמוך 1-4, רק 2 מתוך 10 היישובים מצויים בפריפריה הגיאוגרפית. בבחינת נתון המצטרפים נטו לקופה, גם ביישובים הללו מאוחדת היא הקופה שהמאמצים שהשקיעה בצירוף מבוטחים נשאו פירות, עם הגדלת מספר מבוטחים בה ביישובים הללו במעל אלף אנשים.

ניתן לראות כי ממוצע  התושבים בכל יישוב בטבלה 1 ו-2 הם 20,000 ו-50,000 בהתאמה. בולטת לעין ההיעדרות של הערים הגדולות בארץ מהרשימות. הסיבה היא שמאחר ושיעור המעברים נמדד כיחס בין המעברים לבין מספר התושבים, כל מאמץ של הקופות בערים הגדולות, גדול ככל שיהיה, לא יביא למספר מעברים גדול ביחס למספר התושבים בעיר. על-מנת לקבל תמונת מצב על המעברים בערים הגדולות, בטבלה 3 נסקרו 10 היישובים בעלי אוכלוסייה של לפחות 40,000 תושבים עם שיעורי המעברים הגבוהים ביותר ב-2015.

בהמשך לתמהיל היישובים שנצפה בטבלאות 1 ו-2, גם בטבלה 3 ניתן לראות כי שיעורי המעברים הגדולים נצפו בערים עם ריכוז גבוה של חרדים (4 מ-10), ערים ערביות[2] (2 מ-10) או מעורבות.

מעיון בנתוני היישובים בעלי לפחות 40,000 תושבים בהם שיעורי המעברים הם הנמוכים ביותר בשנת 2015,  בולטת לעין העובדה שמדובר ביישובים שאינם מוגדרים כפריפריה גיאוגרפית או פריפריה חברתית, עם דירוג של לפחות 5 בכל אחד מהמדדים. עוד בולטת לעין העובדה שביישובים הללו מכבי הגדילה את כוחה בכ-2,300 מבוטחים.

על-מנת להשלים את התמונה, בדקנו עבור כל קופה מהם 10 היישובים בהם שיעור המצטרפים לקופה (לא מצטרפים נטו) הוא הגבוה ביותר. נתונים אלו ידגימו באלו יישובים כל קופה התמקדה, והאם ישנם יישובים בהם התחוללה תחרות גדולה בין מספר קופות.  ניתן לראות כי בין כללית למאוחדת שוררת תחרות ישירה ב-4 מתוך 10 היישובים, ושהיישובים עראבה ובוקעאתא נמצאו גבוה בסדר העדיפויות אצל 3 קופות. אם נחזור לטבלה מספר 1, נראה שוני בין שני היישובים הללו בעוד בעראבה נראה כי מכבי ומאוחדת גדלו על-חשבון לאומית, בבוקעאתא ניכר כי המעברים בין הקופות כמעט וקיזזו זה את זה, והקופות הצליחו לצרף לשורותיהן מבוטחים מסוימים בעוד שמבוטחים אחרים עזבו אותן.

ח.      סיכום

מזה כחמש שנים פועל ערוץ המעבר בין קופות החולים באמצעות האינטרנט. גם ב-2016, בדומה לשנים האחרונות, מספר המעברים באינטרנט גדל בכ-15%. עם זאת, השנה בניגוד לשנים הקודמות, מספר המעברים בדואר גדל בלמעלה מ-20%, לאחר שנראה היה שהמעברים באינטרנט ממשיכים לגדול על חשבון המעברים בדואר. הגידול בשתי צורות המעברים הביא השנה לשיעור שיא במעברים בין הקופות החולים 2% מהמבוטחים עברו קופה בשנת 2016. אם שיעור המבוטחים העוברים בין קופות חולים מצביע על התחרות בין קופות החולים על מבוטחים, נראה כי שנת 2016 הייתה שנת שיא.

שנת 2016 המשיכה את המגמה שהחלה ב-2015 של מספר מצטרפים נטו גדול למכבי, ומספר עוזבים נטו גדול את לאומית. 21 אלף מבוטחים נטו שהצטרפו (מכבי) ועזבו (לאומית) מציגים שיא של השנים האחרונות עבור קופה כלשהי.

בניתוחים שבוצעו בנתוני 2015 בנושא פילוחי מעברים לפי יישובים, התגלו כמה תוצאות מעניינות. בפילוח לפי דירוג חברתי-כלכלי, ניכר כי ביישובים בעלי מעמד נמוך שיעורי המעברים היו הגבוהים ביותר. הסיבה לכך כפי שהובאה בניתוח בהמשך היא שרוב היישובים בהן קופות החולים ריכזו את מאמציהן הם יישובים במעמד חברתי כלכלי נמוך. תוצאה בולטת נוספת של הניתוח היא שמתוך 10 היישובים בעלי שיעור המעברים הגבוה ביותר, 8 יישובים הם מהמגזר הערבי.




[1] לפי רשימת היישובים העירוניים היהודיים של ביטוח לאומי



[2] לפי רשימת היישובים העירוניים הלא-יהודליים של ביטוח לאומי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה