ביטוח רפואי

בדיקות הדמיה מעידות על נזק מוחי עקב שימוש בקנאביס (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-SNMMI)

מנתונים חדשים, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Society of Nuclear Medicine and Molecular Imaging, עולה כי שימוש נרחב וארוך-טווח בקנאביס מלווה בשינויים שליליים באזורים מוחיים שלא תוארו בעבר ומלווה בהפרעות בזיכרון ולמידה.

מדגם המחקר כלל 11 משתתפים שדיווחו על שימוש נרחב בקאנביס ו-12 ביקורות בריאות, כולם סביב גיל 28 שנים. המשתמשים בקנאביס החלו לצרוך את הסם בגיל ההתבגרות, סביב גיל 16 שנים, והשתמשו בסם ב-11 השנים האחרונות, עם התפתחות תלות לפני גיל 21 שנים. המשתתפים בקבוצת השימוש בקנאביס לא סבלו ממחלות רפואיות או פסיכיאטריות אחרות ולא צרכו סמים אחרים, כולל ניקוטין.

לאחר תקופת גמילה באשפוז במשך 5-7 ימים, החוקרים השלימו בדיקת PET עם [11C]PHNO ולאחריה סקירה שניה כשלוש שעות לאחר מתן אמפטמינים.

החוקרים התבססו על [11C]PHNO (1-labeled (+)-4-propyl-9-hydroxynaphthoxazine) להערכת ההשפעה של קנאביס על המוח. הסמן הרדיואקטיבי נקשר באופן מועדף לקולטני דופמין (D3) ומאחר ומדובר במשפחה שונה של תרכובות בהשוואה למרבית הסמנים האחרים ל-D2 ו-D3 (אגוניסט ולא אנטגוניסט), הוא רגיש לשחרור דופמין.

עם סמן זה, החוקרים הוכיחו כי שימוש כרוני ונרחב בקנאביס מלווה בשחרור מופחת של דופמין במספר אזורים במוח הקשורים בתפקוד הקוגניטיבי. מנגד, דיווחים קודמים הציעו כי סמים אחרים משפיעים על אזורים אחרים המעורבים בתהליכי תגמול.

מניתוח הנתונים עלה קשר משמעותי בין יכולת מופחתת לשחרור דופמין באזורים הקשורים בתפקוד הקוגניטיבי ובין מדדי הערכת זיכרון עבודה ולמידה.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-SNMMI

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה