כירורגיה של היד

צמחונות מלווה בסיכון מוגבר לשברי ירך (BMC Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בצמחוניים סיכון מוגבר לשברי ירך, בהשוואה לאוכלי-בשר, אם כי ההבדל האבסולוטי היה קטן ויש לקחת זאת בחשבון אל מול התועלת האפשרית של דיאטה צמחונית. החוקרים מייחסים חלק מהסיכון המוגבר לשברים למדד מסת גוף נמוך יותר בצמחוניים. בקרב מבוגרים אוכלי דגים אשר אינם אוכלים סוגי בשר אחרים ובקרב אלו הצורכים בשר לעיתים לא תועד סיכון מוגבר לשברי ירך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיאטה ללא-בשר עשויה להיות מלווה בסיכון מוגבר לשברי ירך, אך העדויות הפרוספקטיביות מוגבלות. מטרתם כעת הייתה לבחון את הסיכון לשבר ירך בקרב אוכלי-בשר לסירוגין, אוכלי דגים ללא סוגי בשר אחרים וצמחוניים, בהשוואה לאוכלי-בשר סדירים במאגר UK Biobank ולהעריך את ההשפעה של גורמים שונים על הקשר הנ”ל.

מדגם המחקר כלל 258,765 מבוגרים בגיל העמיתה אשר צרכו בשר באופן קבוע, 137,954 מבוגרים שאכלו בשר לעיתים, 9,557 מבוגרים שאכלו דגים אך לא צרכו מוצרי בשר אחרים, או 7,638 מבוגרים צמחוניים על-פי שאלוני תזונה בעת הגיוס למאגר (2006-2010). היארעות שברי ירך נקבעה על-פי נתוני Hospital Episode Statistics עד ספטמבר 2021. ניתוח רב-משתני שימש להערכת הקשר בין כל דפוס תזונה ובין הסיכון לשברי ירך, כאשר אוכלי בשר בקביעות שימשו כקבוצת הייחוס, לאורך חציון מעקב של 12.5 שנים.

בקרב 413,914 נשים תועדו 3,503 שברי ירך.

לאחר תקנון לערפלנים, בהשוואה לאוכלי בשר באופן קבוע, צמחונות לוותה בסיכון מוגבר לשברי ירך (יחס סיכון של 1.50, רווח בר-סמך 95% של 1.18-1.91), אך לא תועד סיכון מוגבר בקרב אלו שצרכו בשר לסירוגין (יחס סיכויים של 0.99, רווח בר-סמך 95% של 0.93-1.07) או אוכלי דגים אך לא מוצרי בשר אחרים (יחס סיכויים של 1.08, רווח בר-סמך 95% של 0.86-1.35).

הבדלים תורגמו להבדל אבסולוטי מתוקן של עליה של 3.2 שברי ירך ל-1,000 איש לאורך 10 שנים בקרב מבוגרים צמחוניים.

החוקרים מדווחים על עדויות מוגבלות אודות ההשפעה של מדד מסת גוף לקשר בין דפוסי התזונה ובין הסיכון לשבר ירך ולא תועדה השפעה משמעותית לגיל או מין. מניתוח סטטיסטי עלה כי עלה כי מדד מסת הגוף סיפק הסבר ל-28% מההבדל המתועד בסיכון בין צמחוניים ואוכלי בשר בקביעות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בגברים ונשים המקפידים על דיאטה צמחונית ייתכן סיכון מוגבר לשברי ירך, בהשוואה לאלו האוכלים בשר בקביעות, כאשר מדד מסת גוף נמוך סיפק הסבר חלקי לקשר הנ”ל. הבטחת תזונה הולמת ומשקל תקין חשובים במיוחד עבור צמחוניים כחלק מהמאמצים להפחתת הסיכון לשברי ירך.

BMC Medicine, July 27, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה