כירורגיה של היד

אגוניסטים לקולטנים ל-1-GLP עשויים להקל על כאבים הנובעים מדלקת מפרקים ניוונית של הברך (medscape)

מחקרים שנערכו לאחרונה מראים כי אגוניסטים לקולטנים ל-1-GLP, כמו Liraglutide ו-Semaglutide עשויים לשפר את מצבם של מטופלים הסובלים מדלקת מפרקים ניוונית של הברך

מחקרים שנערכו לאחרונה מראים כי מתן אגוניסטים לקולטנים ל-1-GLP, כמו Liraglutide (Victoza) ו-Semaglutide (Ozempic) עשויים לשפר את מצבם של מטופלים הסובלים מדלקת מפרקים ניוונית של הברך (KOA – Knee Osteoarthritis), במסגרת ההמלצה על ירידה במשקל.

התרופות הללו מאושרות לטיפול בסוכרת מסוג 2, ובמינונים גבוהים יותר הן ניתנות בזריקות שבועיות למטופלים הסובלים מהשמנת יתר (או עודף משקל עם מחלות נלוות) לצורך ירידה במשקל.

ד”ר לורן קינג, מומחית לראומטולוגיה מאוניברסיטת טורונטו, שלא הייתה מעורבת במחקרים האחרונים בנושא, ציינה כי השמנת יתר היא גורם הסיכון החשוב ביותר אשר ניתן להשפיע עליו ובכך לשנות את מהלך ה-KOA. היא אמרה כי “בקרב אנשים עם עודף משקל והשמנה, ירידה במשקל עשויה לשפר את תסמיני האוסטאוארטריטיס בברך, וישנן ראיות התומכות בכך שהיא עשויה אף להאט את השינויים המבניים במפרקים”.

אחד המחקרים שבדק את ההשפעה של Liraglutide מצא כי בקרב קבוצת ההתערבות הייתה ירידה ממוצעת במשקל גדולה יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת, אך המטופלים לא נהנו מירידה גדולה יותר בכאבי הברכיים בהשוואה למטופלים בקבוצת הביקורת. חוקרים שלא היו מעורבים במחקר זה הציעו כי היעדר התועלת בהפחתת הכאב בקבוצת ההתערבות יכול להיות מוסבר על ידי משך מעקב קצר מדי וירידה קטנה במשקל (<5%).

מחקר אחר כלל מטופלים עם KOA וסוכרת מסוג 2, כך ש-233 מטופלים טופלו באגוניסטים לקולטן GLP-1 במשך שנתיים לפחות ו-1574 מטופלים היו בקבוצת הביקורת. יש לציין כי במחקר זה, שינוי במשקל העולה על 5% נחשב רלוונטי מבחינה קלינית ל-KOA. התוצאות הראו כי שכיחות ניתוחי הברך בקרב קבוצת ההתערבות, הייתה נמוכה יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת (1.7% לעומת 5.9%, P = 0.014). מחקרים נוספים העסוקים בנושא זה נמצאים בעיצומם.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה