כירורגיה של היד

שימוש באופיואידים לפני ניתוח מלווה בסיכון מוגבר לשימוש כרוני באופיואידים לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך (J Arthroplasty)

שימוש באופיואידים לפני ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר להפרעת שימוש כרוני באופיואידים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty. יתרה מזאת, מהנתונים עולה כי לגישה הניתוחית לא הייתה השפעה על שימוש כרוני באופיואידים חצי שנה לאחר ההתערבות הניתוחית.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי ובחנו את הנתונים אודות שימוש באופיואידים והגישה הניתוחית ב-508 חולים (גיל ממוצע של 64 שנים) שעברו ניתוח ראשוני להחלפה מלאה של מפרק הירך בין תחילת שנת 2016 ועד מרץ 2019.

מדגם המחקר כלל 192 חולים שעברו ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך בגישה קדמית ישירה; 207 חולים שעברו את הניתוח בגישה קדמית-צידית ו-109 חולים שעברו ניתוח אחורי.

שימוש באופיואידים נבחן 90 ימים לפני הניתוח ושנה לאחר ההתערבות הניתוחית. שימוש ארוך-טווח באופיואידים הוגדר בנוכחות ניפוק מרשם לאופיואידים לאורך למעלה מ-180 ימים לאחר הניתוח.

באשר לשימוש באופיואידים באשפוז , בחולים שעברו ניתוח בגישה קדמית ישירה ניתן מינון המקביל ל-138 מ”ג מורפין; באלו שנותחו בגישה קדמית-צידית עמד המינון הממוצע על 148.4 מ”ג וניתוח בגישה אחורית לווה במינון המקביל ל-159.9 מ”ג של מורפין. עם זאת, לא תועדו הבדלים משמעותיים אחרים באחוז החולים שנטלו אופיואידים בטווח הארוך בין גישה קדמית ישירה (20.3%), קדמית-צידית (22.7%) ואחורית (25%).

אי-נטילת אופיואידים 90 ימים לפני הניתוח, ללא תלות בגישה הניתוחית, לווה בירידה של 78% בסיכוי לשימוש כרוני באופיואידים.

ממצאי המחקר מעידים כי טיפול קדם-ניתוחי באופיואידים מלווה בסיכון מוגבר לשימוש כרוני באופיואידים לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך, כאשר לגישה הניתוחית לא הייתה השפעה של שימוש ארוך-טווח בתרופות אלו. הנתונים מדגישים את החשיבות של הדרכת מטופלים אודות הפסקת שימוש באופיואידים לפני ניתוח אלקטיבי להחלפה מלאה של מפרק הירך.

J Arthroplasty, June 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה