כירורגיה של היד

טיפול אנטיביוטי מונע ב-Clindamycin עשוי להפחית SSIs בניתוחי סרטן העור (JAMA Surgery)

מחקר חדש הראה כי מתן זריקות Clindamycin במינון נמוך הביא לירידה בולטת בשיעור הזיהומים הנרכשים באתר הניתוח (SSIs) בניתוחי סרטן העור, זאת בשונה מטיפול מונע ב-Flucloxacillin שלא הביא לירידה משמעותית בשיעורי SSI

מחקר חדש שפורסם ב-JAMA Surgery, הראה כי מתן זריקות Clindamycin במינון נמוך הביא לירידה בולטת בשיעור הזיהומים הנרכשים באתר הניתוח (SSIs – Surgical Site Infections) בניתוחי סרטן העור, זאת בשונה מטיפול מונע ב-Flucloxacillin שלא הביא לירידה משמעותית בשיעורי SSI. ניתוחי סרטן העור טומנים בחובם סיכון גבוה לזיהומים מסוג SSIs, המייצגים סיבוכים הכרוכים בעלות יקרה אך ניתנים למניעה במקרים רבים. למרות זאת, חסרות ראיות ממחקרים קליניים על תפקידו של טיפול מונע אנטיביוטי בהפחתת שיעורי SSI בקרב מטופלים שעוברים ניתוחים מסוג זה.

המחקר הנוכחי כלל 681 מטופלים עם 1133 נגעים של סרטן העור שחולקו באופן אקראי לקבלת זריקה לאתר החתך של הרדמה מקומית בלבד (קבוצת ביקורת), הרדמה מקומית עם מינון נמוך של Flucloxacillin (500 מיקרוגרם/מ”ל), או הרדמה מקומית עם מינון נמוך של Clindamycin (500 מיקרוגרם/מ”ל).

תוצאות המחקר הראו כי השכיחות של SSIs לאחר ניתוח עמדה על 2.1% (9 מתוך 422) בקבוצת ה-Clindamycin (P=0.01 עבור Clindamycin לעומת ביקורת), בעוד שהיא הייתה 5.7% (22 מתוך 388) בקבוצת הביקורת, אשר לא קיבלה טיפול מונע כלל, ו-5.3% (17 מתוך 323) בקבוצת ה-Flucloxacillin. ממצאים אלה מדגישים את היעילות של זריקות Clindamycin בהפחתת SSI בניתוחי סרטן העור, תוך שהם מרמזים על כך שהשימוש ב-Flucloxacillin עשוי שלא לספק יתרונות משמעותיים.

החוקרים מצאו גם ששיעור הנגעים שדרשו טיפול אנטיביוטי סיסטמי לאחר הניתוח היה גבוה פי 4 בקרב קבוצת הביקורת בהשוואה לקבוצת ה- Clindamycin (8% לעומת 2.1%, P < .001). כמו כן, שיעור זה היה גבוה פי שניים מאשר בקבוצת ה-Flucloxacillin (8% לעומת 4%, P = 0.03). החוקרים שיערו כי היעילות הגבוהה יותר של Clindamycin עשויה לנבוע מהעובדה כי אנטיביוטיקה זו הינה בעלת כיסוי מעט רחב יותר של חיידקים אשר שכיחים בתרבית מזיהומי עור ורקמות רכות.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה