כירורגיה של היד

הערכת בטיחות טיפול ביולוגי בחולים עם מחלת מעי דלקתית וממאירות פעילה (Clin Gastro & Hepatol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology עולה כי בחולים עם מחלת מעי דלקתית ואבחנה לאחרונה של מחלה ממארת או ממאירות פעילה, טיפול במעכבי TNF-α או תרופות ביולוגיות אחרות הדגימו פרופיל בטיחות דומה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בטיחות הטיפול בתכשירים ביולוגיים מהווה שיקול מרכזי בחולים עם מחלת מעי דלקתית ואבחנה לאחרונה של מחלה ממארת או ממאירות פעילה. כעת הם בחנו את הבטיחות של מעכבי TNF-α לעומת טיפול ביולוגי שאינו ממשפחת מעכבי TNF-α בחולים עם מחלת מעי דלקתית ואבחנה לאחרונה של ממאירות או ממאירות פעילה.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל חולים עם מחלת מעי דלקתית ואבחנה של ממאירות פעילה (מדגם א’) או אבחנה בחמש השנים האחרונות של מחלה ממארת (מדגם ב’), אשר טופלו במעכבי TNF-α או בתרופות ביולוגיות אחרות לאחר אבחנת הממאירות.

התוצאים העיקריים שנבחנו היו שיעורי הישרדות ללא-התקדמות מחלה (מדגם א’) או שיעורי הישרדות ללא-הישנות (מדגם ב’).

במדגם א’ נכללו 125 חולים עם ממאירות פעילה (גיל ממוצע של 54 שנים; 75% עם אבחנה של ממאירות סולידית), אשר היו במעקב לאורך 483.8 שנות-אדם. בקבוצה זו, התקדמות ממאירות תועדה ב-10 מבין 55 חולים שטופלו במעכבי TNF-α (שיעורי היארעות של 4.4 מקרים ל-100 שנות-אדם), בהשוואה ל-9 מבין 40 חולים שקיבלו טיפול ביולוגי בתרופות אחרות (שיעורי היארעות של 9 מקרים ל-100 שנות-אדם).  מניתוח הנתונים עלה כי אין הבדל בסיכון ללהישרדות ללא-התקדמות מחלה בין מטופלים במעכבי TNF-α ואלו שקיבלו תרופות ביולוגיות ממשפחה אחרת (יחס סיכון של 0.76, רווח בר-סמך 95% של 0.25-2.30).

במדגם ב’ נכללו 170 חולים עם אבחנה לאחרונה של מחלה ממארת (גיל ממוצע של 53 שנים; 84% עם אבחנה של ממאירות סולידית) אשר היו במעקב לאורך 513 שנות-אדם. מהנתונים עולה כי שיעורי הישנות ממאירות עמדו על 8 מבין 78 חולים בזרוע הטיפול במעכבי TNF-α (שיעורי היארעות של 3.4 מקרים ל-100 שנות-אדם), לעומת 5 מבין 66 חולים שקיבלו טיפול ביולוגי אחר (שיעורי היארעות של 3.7 מקרים ל-100 שנות-אדם).  הסיכון להישרדות ללא-הישנות ממאירות היה דומה בשתי הקבוצות (יחס סיכון של 0.94, רווח בר-סמך 95% של 0.24-3.77).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור פרופיל הבטיחות הדומה של מעכבי TNF-α ותרופות ביולוגיות אחרות בחולים עם מחלת מעי דלקתית ואבחנה לאחרונה של מחלה ממארת או ממאירות פעילה, בחירת הטיפול תתבסס על חומרת מחלת המעי הדלקתית ובשיתוף פעולה עם האונקולוג המטפל.

Clin Gastro & Hepatol, June 2023

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה