כירורגיה של היד

טיפול כנגד סרטן ערמונית באנטי-אנדרוגנים מהדור החדש מלווה בסיכון מוגבר להפרעות קוגניטיביות ונפילות (JAMA Oncol)

טיפול בתכשירי אנטי-אנדרוגנים מהדור השני – Abiraterone, Apalutamide, Darolutamide ו-Enzalutamide – מהווה חלק מרכזי בטיפול המודרני כנגד סרטן ערמונית עם שיפור התוצאות והישרדות החולים. עם זאת, מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology עולה כי הטיפול בתרופות אלו מלווה גם בסיכון מוגבר לבעיות קוגניטיביות ונפילות.

מטה האנליזה כללה 12 מחקרים ונועדה להשוות בין תכשירים נוגדי-אנדרוגנים מדור שני אל מול פלסבו. המחקרים שנכללו בסקירה נערכו בין 2008 עד 2021, כללו חולים עם מחלה גרורתית כמו גם חולים עם מחלה שאינה גרורתית. הגיל החציוני של המשתתפים במחקרים נע בין 67 עד 74 שנים, כאשר משך המעקב נע בין 3.9 עד 48 חודשים.

שיעור ההפרעות הקוגניטיביות והפרעות קשב נע בין 2% ועד 8% בקרב חולים שקיבלו טיפול בתכשירים נוגדי-אנדרוגנים מדור שני, בהשוואה ל-2-3% מהמטופלים בפלסבו, סיכון גבוה יותר מכפליים להשפעה קוגניטיבית שלילית (p=0.002).

עייפות בכל דרגה דווחה ב-5-45% מהחולים שטופלו בתכשירים מהדור השני, בהשוואה ל-2-42% מאלו בזרוע הפלסבו, עדות לסיכון גבוה ב-34% לתופעת לוואי זו עם התכשירים החדשים (p<0.001).

הטיפול באנטי-אנדרוגנים לווה בעליה של 87% בסיכון לנפילות לעומת פלסבו, ללא תלות בחומרה. באשר לנפילות בדרגה 3 ומעלה אשר הובילו לאשפוז או טיפול פולשני, העלייה בסיכון עם אנטי-אנדרוגנים מהדור השני עמדה על 72%.

הממצאים אודות ההשפעה הקוגניטיבית והעייפות היו דומים במחקרים שכללו טיפול הורמונאלי מסורתי בזרוע הטיפול ובזרוע הביקורת. גיל מתקדם לווה בסיכון גבוה יותר לעייפות.

ממצאי המחקר מעידים כי על הרופאים והמטופלים לדעת למה עליהם לצפות כאשר שוקלים את אפשרויות הטיפול התרופתי כנגד סרטן ערמונית ולקחת בחשבון את הסיכון והתועלת של כל בחירה.

JAMA Oncol. Published online May 25, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה