כירורגיה של היד

אבחון מחלת ריאות אינטרסטיציאלית בחולי דלקת מפרקים שגרונית (The Lancet Rheumatology)

קריאה חדשה לביצוע אבחון ומעקב אחר מחלת ריאות אינטרסטיציאלית במטופלים עם דלקת מפרקים שגרונית

מחלת ריאות אינטרסטיציאלית (ILD) מהווה גורם מוות עיקרי בקרב מטופלים עם דלקת מפרקים שגרונית (RA). עם זאת, בדיקה שגרתית לאיתור ILD בקרב החולים לא מבוצעת בשגרה, ובנוסף לא קיימים פרוטוקולים למעקב אחר התקדמות ILD במטופלי RA. עקב זאת, ישנה קריאה חדשה שפורסמה ב-The Lancet Rheumatology, לביצוע מעקב אחר מחלת ריאה אינטרסטיציאלית במטופלים עם דלקת מפרקים שגרונית. ד”ר אליזבת ר. וולקמן, מנהלת התוכנית למחלת רקמת חיבור הקשורה למחלות ריאה, אוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג’לס, אמרה כי “ILD הקשורה ל-RA הינה תחום בראומטולוגיה ללא מחקר מקיף, וכתוצאה מכך חסר מידע רב בנושא”. כמו כן, מטופלים עם RA עשויים לגלות במקרה שהם סובלים מ-ILD באמצעות הדמיה שנעשתה מסיבות רפואיות אחרות, כך שהם יסווגו כבעלי ILD “תת-קליני”, מכיוון שלא הופיעו תסמינים נשימתיים כלשהם. ד”ר ג’ון מ. דייוויס, ראומטולוג ב-Mayo Clinic, רוצ’סטר, מינסוטה, שלא היה מעורב במחקר, אמר כי “אנו יכולים לזהות מאפייני ILD בהדמיה בקרב מטופלים ללא תסמינים, ועלינו להחליט מתי המאפיינים ייחשבו כחריגה מבחינה קלינית המחייבת מעקב או טיפול”. דייוויס המליץ כי במקום המונח “תת-קליני” ניתן להשתמש במונחים ‘מוגבל’ או ‘נרחב’, בהתבסס על מידת המעורבות של ILD בהדמיית HRCT (High-resolution computed tomography).

לאחר אבחון ILD, ביצוע המעקב הינו מאתגר משום שעלול להתעורר קושי בזיהוי תסמינים נשימתיים. זאת משום שחולי RA לעיתים נמנעים מפעילות גופנית עקב כאבי המפרקים, כך שהם עלולים שלא להבחין בקוצר נשימה במהלך פעילות גופנית. בנוסף, שיעול הינו תסמין אופייני ל-ILD, אך הוא אופייני גם לאלרגיות, ריפלוקס ועוד, ולכן ההבחנה בין מחלה “תת-קלינית” למחלה סימפטומטית יכולה להיות מסובכת.

החוקרים סוברים כי מעקב יעיל אחר ILD עם או ללא תסמינים במטופלים עם RA צריך לכלול בדיקת תפקודי ריאות (PFTs) והדמיית CT, בתדירות משתנה בהתאם למטופל לפי חומרת ה-ILD. דייוויס סובר כי “עבור מטופלים עם תסמינים מינימליים ללא פגיעה בתפקוד הריאות, ניתן לבצע מעקב מדי שנה, אך עבור מטופלים עם ILD סימפטומטי רצוי לבצע מעקב כל 6 חודשים ובמקרים מסויימים כל 1-3 חודשים”.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה