כירורגיה של היד

איכות שינה טובה יותר עשויה להפחית את הסיכון לתמותה (מתוך כנס מטעם ה-ACC)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-American College of Cardiology עולה כי איכות שינה טובה יותר מלווה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה מכל-סיבה, תמותה עקב מחלות לב וכלי דם ותמותה עקב מחלות ממאירות, בהשוואה לאיכות שינה נמוכה.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים אודות 172,321 משתתפים (גיל ממוצע של 50 שנים; 54% נשים) אשר לקחו חלק בסקר ה-National Health Interview Survey בין 2013 ו-2018. בכל המשתתפים תועדי דפוסי שינה בדרגת סיכון נמוכה על-בסיס חמישה מדדים: משך שינה של 7-8 שעות ביום, קשיי הירדמות עד פעמיים בשבוע, קשיי אחזקת שינה עד פעמיים בשבוע, אי-שימוש בתרופות לשינה ותחושת רעננות לאחר יקיצה לפחות חמש פעמים בשבוע.

לאורך מעקב ממוצע של 4.3 שנים, 8,681 משתתפים הלכו לעולמם, מהם 2,610 הלכו לעולמם עקב מחלות לב וכלי דם, 2,052 הלכו לעולמם עקב ממאירות.

בהשוואה לאלו בהם תועד עד דפוס שינה חיובי אחד, באלו עם חמישה דפוסי שינה חיוביים תועד סיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.70, רווח בר-סמך 95% של 0.63-0.77), תמותה עקב מחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 0.79, רווח בר-סמך 95% של 0.67-0.93), תמותה עקב ממאירות (יחס סיכון של 0.81, רווח בר-סמך 95% של 0.66-0.98) ותמותה שאינה קשורה למחלות לב וכלי דם או ממאירות (יחס סיכון של 0.60, רווח בר-סמך 95% של 0.52-0.69).

בקרב אלו עם כל דפוסי השינה החיוביים הללו צפויה תוחלת חיים ארוכה יותר ולכן, במידה וניתן לשפר את איכות השינה אזי ייתכן וניתן יהיה למנוע חלק ממקרי התמותה המוקדמת.

החוקרים מעריכים כי 7.9% מהסיכון המיוחס לאוכלוסייה לתמותה מכל-סיבה במדגם נבע מדפוסי שינה שאינם אופטימאליים. תוחלת החיים בגיל 30 שנים הייתה ארוכה יותר באלו עם חמשת דפוסי השינה החיוביים, בהשוואה לאלו עם עד דפוס שינה חיובי אחד, כאשר ההבדל עמד על 4.7 שנים בגברים ועל 2.4 שנים בנשים.

מהממצאים עולה כי אימוץ הרגלי שינה בריאים מגיל צעיר, כולל שינה לפרק זמן מספק, הבטחת שינה ללא הסחות דעת רבות והיגיינת שינה טובה, עשויים לשפר משמעותית את המצב הבריאותי בטווח הארוך. חשוב כי צעירים יבינו כי חלק גדול מהרגלי הבריאות מצטברים לאור הזמן ויש מקום להשלים הערכה של דפוסי השינה של המטופלים לעיתים קרובות יותר.

מתוך כנס מטעם ה-American College of Cardiology

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה