כירורגיה של היד

מחלת טקאיאסו מעלה את הסיכון לסיבוכי הריון (Nature)

בנשים הרות עם אבחנה של מחלת טקיאסו (Takayasu Arteritis) סיכון מוגבר לסיבוכים בהריון, כולל יתר לחץ דם והפלות, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Nature.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מומלץ לנשים הסובלות ממחלות אוטואימוניות סיסטמיות לתכנן להרות בזמני הפוגה או פעילות מחלה נמוכה במטרה להימנע מסיבוכים לאם ולעובר וכן למנוע התלקחות חמורה של המחלה בתקופה זו. בעשורים הקודמים, הומלץ לנשים צעירות עם מחלת טקיאסו להימנע מהיריון לאור סיכון מוגבר לסיבוכים.

להערכת שכיחות סיבוכים בהיריון בנשים עם מחלת טקיאסו, החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה. הם ערכו חיפוש במאגרי PubMed, Scopus, Cochrane Library ו-CINAHL לזיהוי מחקרים בנשים מבוגרות עם מחלת טקיאסו אשר פורסמו עד 25 במאי, 2022.

הסקירה כללה 27 מחקרים עם 825 הריונות. בסדרה זו, שיעור ההפלות בנשים עם מחלת טקיאסו עמד על 16% (רווח בר-סמך 95% של 12-21%). בקרב נשים עם מחלת טקיאסו תועדו שיעורי יתר לחץ דם של 37% (רווח בר-סמך 95% של 30-45%) ושיעורי קדם-רעלת היריון עמדו על 14% (רווח בר-סמך 95% של 8-23%).

במקביל, מסקירות בקנה מידה גדול באוכלוסייה הכללית עלה כי שיעורי ההפלות עומדים על 15%, שיעורי יתר לחץ דם בנשים הרות נעים בין 5% עד 10% ושיעורי קדם-רעלת היריון עומדים על 3%.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שיעורים גבוהים של יתר לחץ דם, הפלות וקדם-רעלת היריון בנשים הרות עם מחלת טקיאסו.

מהנתונים עולה כי בנשים עם מחלה זו קיים סיכון גבוה יותר לסיבוכי הריון, בהשוואה לנשים באוכלוסייה הכללית. לאור זאת, מומלץ מעקב אינטנסיבי יותר עם גישה מולטי-דיציפלינרית באוכלוסייה זו.

Nature, Jan 11, 2023

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה