כירורגיה של היד

ההשפעה של מנופאוזה בגיל מוקדם על תוצאות דלקת מפרקים שגרונית בנשים לאחר-מנופאוזה (RMD Open)

במאמר שפורסם בכתב העת RMD Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) ומנופאוזה מוקדמת תועדה פעילות מחלה גבוהה יותר ואיכות חיים בריאותית גרועה יותר. יתרה מזאת, מנופאוזה מוקדמת עשויה להשפיע על השינויים לאורך זמן בפעילות המחלה ועל התוצאים לפי דיווח החולים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההבדלי בתוצאות הקליניות בין נשים עם דלקת מפרקים שגרונית עם מנופאוזה מוקדמת (לפני גיל 45 שנים) או מנופאוזה בגיל ממוצע (45 שנים ומעלה) ולזהות את ההשפעה של מנופאוזה מוקדמת על השינויים לאורך זמן בפעילות דלקת מפרקים שגרונית ותוצאים לפי דיווח החולים.

מדגם המחקר כלל 2,878 נשים לאחר-מנופאוזה עם דלקת מפרקים שגרונית ממאגר Korean Observational Study Network for Arthritis. הנשים השלימו הערכה בתחילת המחקר ולאורך חמש שנים באמצעות מדד SDAI (או Simplified Disease Activity Index), HAQ-DI (או Health Assessment Questionnaire – Disability Index) ותוצאים אחרים לפי דיווח מטופלים.

נשים עם מנופאוזה מוקדמת (437 נשים) היו צעירות יותר מנשים עם מנופאוזה בגיל ממוצע (2,441 נשים), אך משך דלקת מפרקים שגרונית היה דומה בשתי הקבוצות. נשים עם מנופאוזה מוקדמת היו משכילות יותר ובשכיחות גבוהה יותר ללא נוגדנים אופייניים לדלקת מפרקים שגרונית בעת הגיוס למחקר. יתרה מזאת, באלו עם מנופאוזה מוקדמת תועדה פעילות מחלה גבוהה יותר ותוצאים גרועים יותר לפי דיווח החולים בהערכה כוללת, עייפות, הפרעות שינה ואיכות חיים בריאותית בתחילת המחקר (p<0.05 בכל המקרים).

מהניתוח הסטטיסטי עלה כי מנופאוזה מוקדמת השפיעה משמעותית על השינוי לאורך זמן בפעילות המחלה, כפי שנקבע לפי מדד SDAI (p=0.004) לאחר תקנון לגיל, משך דלקת מפרקים שגרונית, טיפול ביולוגי ומדד SDAI בתחילת המחקר. עוד זיהו החוקרים קשר בין מנופאוזה מוקדמת ובין מדדי HAQ-DI גבוהים יותר ומדדי EQ-5$ נמוכים יותר במהלך חמש שנות המעקב.

החוקרים מסמכים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות האפשרית של גיל מוקדם בעת מנופאוזה על מאפייני דלקת מפרקים שגרונית.

RMD Open, Feb 9, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה