כירורגיה של היד

נוגדנים כנגד תרופה מנבאים כישלון טיפול במעכבי TNF כנגד דלקת לא-זיהומית של הענבייה (JAMA Ophthalmology)

רמות גבוהות יותר של נוגדנים כנגד תרופה מלוות בסיכון מוגבר לכישלון טיפול במעכבי TNF בחולים עם דלקת לא-זיהומית של הענבייה שטופלו ב-Adalimumab (יומירה), כך עולה מתוצאות מחקר בשלב 2 שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נוגדנים כנגד תרופה מהווים גורם אפשרי לכישלון טיפול במעכבי TNF בחולים עם דלקת לא-זיהומית של הענבייה.

מחקר החתך הרטרוספקטיבי כלל 54 חולים עם דלקת לא-זיהומית של הענבייה אשר טופלו ב-Adalimumab (42 חולים) או Infliximab (12 חולים) ועברו בדיקות לנוגדנים כנגד תרופה ורמות תרופה בדם בין השנים 2007-2021.

החוקרים מדווחים כי 35.7% מהחולים שטופלו ב-Adalimumab פיתחו נוגדנים כנגד תרופה, עם ריכוז ממוצע של התרופה בדם של 9.72 מק”ג/מ”ל וריכוז ממוצע של נוגדנים כנגד תרופה של 84.2 יחידות/מ”ל.

רמת התרופה הממוצעת בדם הייתה נמוכה יותר בחולים עם נוגדנים כנגד התרופה (2.8 מק”ג/מ”ל לעומת 13.6 מק”ג/מ”ל, p<0.001). רמת התרופה הממוצעת בדם הייתה גבוהה יותר עם טיפול באנטי-מטבוליטים, בהשוואה לטיפול מונותרפי (11 מק”ג/מ”ל לעומת 6.8 מק”ג/מ”ל), אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

מהממצאים עולה כי נוכחות נוגדנים כנגד תרופה בחולים תחת טיפול ב-Adalimumab מלווים בהבדל ממוצע של 11- מק”ג/מ”ל בריכוז התרופה הממוצע בדם. החוקרים זיהו ירידה ממוצעת של 0.02 מק”ג/מ”ל בריכוז התרופה הממוצע עם כל עליה של יחידה אחת בריכוז נוגדנים בדם. לא תועדו נוגדנים כנגד תרופה בקרב חולים שטופלו ב-Infliximab.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בנוכחות נוגדנים כנגד תרופה תועד סיכון מוגבר לכישלון טיפול במעכבי TNF וכי ניטור הטיפול התרופתי עשוי לסייע בהערכה של חולים עם דלקת לא-זיהומית של הענבייה בהם נכשל הטיפול התרופתי, במטרה לשלול נוגדנים כנגד התרופה כגורם אפשרי לכישלון הטיפול.

JAMA Ophthalmology, Jan 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה