כירורגיה של היד

בדיקות סקר מאבחנות כ-14% מכלל סוגי הסרטן (NORC)

מחקר שנערך לאחרונה מעריך שכ-14% מכלל הגידולים הממאירים בארצות הברית מאובחנים באמצעות בדיקות סקר

כיום, ישנם ארבעה סוגי סרטן שבגינם מבוצעות בדיקות סקר באופן רוטיני בארה”ב, בהם סרטן השד, סרטן צוואר הרחם, סרטן המעי הגס וסרטן הריאות. כ-29% מכלל הממאירויות וכ-25% מכלל מקרי המוות הקשורים לסרטן בארה”ב נגרמים על ידיהם. בדיקות סקר עבור סרטן הערמונית זמינות לאוכלוסייה, אך הן אינן מומלצות לשימוש שגרתי בשל אופיים השנוי במחלוקת. סוגי סרטן אחרים, אשר להם אין בדיקת סקר מתאימה, מתגלים לרוב לאחר הופעת תסמינים, ולעתים קרובות כאשר המחלה מתקדמת, דבר שהופך את הטיפול למאתגר ביותר. המחקר נערך במרכז NORC באוניברסיטת שיקגו.

החוקרים מציינים כי זו הפעם הראשונה שאומדים את אחוז הגידולים הממאירים המאובחנים מדי שנה באמצעות בדיקות סקר (PCDS – percentage of cancers detected by screening).

בשנת 2017, ה-PCDS בין סוגי הסרטן היה שונה מאוד, כך ששיעורי סרטן הערמונית היו הגבוהים ביותר ואילו שיעורי סרטן הריאות היו נמוכים. בדיקת הסקר ל-PSA זיהתה כ-77% ממקרי סרטן הערמונית, ממוגרפיה אפשרה גילוי מוקדם של כ-61% ממקרי סרטן השד, בדיקת PAP שימשה לאבחון של כ-52% ממקרי סרטן צוואר הרחם, סרטן המעי הגס אובחן ב-45% מהמקרים באמצעות בדיקה כלשהי, ורק 3% מהממאירות הריאתית זוהתה באמצעות בדיקת סקר. ה-PCDS היה תלוי גם בגזע ובמוצא האתני, כמו גם במיקום הגאוגרפי בארה”ב.

ד”ר ננסי צ’אן, מנהלת המחקר הקליני של סרטן השד, מרכז לנגון פרלמוטר, ניו-יורק, הדגישה כי מטרת בדיקות הסקר היא אבחון של מחלת הסרטן בשלביה המוקדמים, טרם הופעת תסמינים כלשהם. “ככל שנזהה את זה מוקדם יותר, הסיכוי למצוא את הסרטן בשלב מתקדם קטן יותר, והאפשרות לריפוי טובה הרבה יותר”, אמרה.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה