כירורגיה של היד

החלפת Adalimumab לטובת Upadacitinib מלווה בשיפור קליני בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (מתוך כנס ה-ACR Convergence)

מנתונים חדשים שפורסמו בכנס ACR Convergence 2022 עולה כי החלפה מוקדמת של טיפול ב-Adalimumab לטובת Upadacitinib בשל העדר תגובה לטיפול הדגימה שיפור קליני בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis).

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את תוצאות החלפת Adalimumab לטובת Upadacitinib בתת-מדגם שנבחר באקראי של חולים עם דלקת מפרקים שגרונית שלקחו חלק במחקר SELECT-COMPARE, אשר כלל 100 חולים שקיבלו פלסבו, 100 מטופלים ב- Upadacitinib ו-100 מטופלים ב-Adalimumab.

מבין החולים תחת Adalimumab שהחליפו לטיפול ב- Upadacitinib, 36% השיגו מדד CDAI (או Clinical Disease Activity Index) של עד 10 נקודות לאחר 26 שבועות, זאת בהשוואה ל-17% מהחולים תחת Upadacitinib שהחליפו ל-Adalimumab.

החוקרים בחנו את הרמות של 18 סמני חלבונים הקשורים בתהליכי דלקת ומבין אלו, 10 חלבונים, כולל CCL7, CCL8 CHI3L1, CSF1, IL6, MMP1, SMALF1, TNFRSF9, TNFSF14 ו-VEGFA, הדגימו את התוצאות הטובות ביותר בהשוואת חולים עם תגובה ל-Adalimumab וחולים ללא תגובה לטיפול התרופתי. יתרה מזאת, לאחר 26 שבועות, רמות אלו ירדו משמעותית עם החלפת טיפול ל- Upadacitinib. תגובות דומות תועדו בקבוצה נפרדת של 13 סמנים, כולל CCL13, CCL19, CCL23, FGF21, IL18, IL10RA, IL18BP, IL1R1, IL2RA, MMP3, TNFSF11, TNFSF13B ו-TNFRSF1A.

לאחר 8 שבועות, עשרת הסמנים הראשונים היו דומים בהשוואת חולים עם תגובה ל- Upadacitinib ואלו ללא תגובה לטיפול התרופתי. מעניין לציין כי 9 מבין 10 מהסמנים הללו היו בקורלציה עם מדד Disease Activity Score (או DAS28) בתחילת המחקר, רמז לקשר אפשרי בין סמנים אלו ובין הפתופיזיולוגיה של דלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים מדווחים כי בעוד שהרמות של הקבוצה השנייה של 13 סמנים היו דומות בין חולים עם תגובה ל- Upadacitinib ואלו ללא תגובה לטיפול, לא כך היה עם מדד FGF21. יתרה מזאת, כאשר החולים החליפו לטיפול ב-Adalimumab, רמות CCL13, CCL19, CCL23, IL10RA, IL1R1, IL2RA ו-TNFSF11 עלו לאחר 26 שבועות.

בחולים שהחליפו טיפול ב-Adalimumab לטובת Upadacitinib בשל חוסר תגובה מוקדם לטיפול תועד שיפור קליני ועיכוב משמעותי של סמנים הקשורים בתגובת מערכת חיסונית אדפטיבית וטבעית. בחולים שהחליפו מטיפול ב- Upadacitinib ל-Adalimumab תועד שיפור קליני מוגבל יותר בהשוואה לאלו שהחליפו מ-Adalimumab לטובת Upadacitinib עם שינויים שוליים בלבד בסמנים אלו. מכאן עולה כי עיכוב משמעותי יותר הושג עם Upadacitinib לעומת Adalimumab.

החוקרים מסכמים וכותבים כי החלפה מוקדמת מ-Adalimumab לטובת Upadacitinib עקב חוסר תגובה לטיפול הדגימה שיפור קליני בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

 

מתוך כנס ה-ACR Convergence 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה