כירורגיה של היד

מתן קטמין תוך-ניתוחי עשוי להפחית צורך באופיואידים, כאב והקאות לאחר ניתוח החלפת מפרק (J Arthroplasty)

מתוצאות סקירה שיטתית חדשה עולה כי מתן קטמין במהלך ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הברך והירך עשוי להפחית את צריכת אופיואידים לאחר-ניתוח, כאב, בחילות והקאות; עם זאת, יש לנקוט משנה זהירות עם הטיפול בחולים מבוגרים.

להערכת היעילות והבטיחות של מתן תוך-ניתוחי של קטמין תוך-ורידי בחולים שעברו ניתוח החלפה מלאה של מפרק הברך או הירך החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, Embase ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials ובחנו את הנתונים משבעה מחקרים שפורסמו לפני שנת 2020 להערכת הטיפול בחולים לאחר החלפה מלאה של מפרק.

ארבעה מחקרים הראו כי מתן תוך-ניתוחי של קטמין הוביל לתוצאות טובות יותר ושלושה מחקרים לא הצביעו על הבדלים משמעותיים במדדי כאב בהשוואה לפלסבו. מבין ששת המחקרים שבחנו את השימוש באופיואידים לאחר-ניתוח, חמישה מחקרים מצאו כי מתן קטמין תוך-ניתוחי הפחית את המינון המצטבר של אופיואידים ומחקר אחד לא זיהה הבדלים משמעותיים לעומת פלסבו.

מטה-אנליזה של ארבעה מחקרים להערכת הסיבוכים מצאה כי קטמין תוך-ניתוחי הפחית בחילות והקאות לאחר-ניתוח לעומת פלסבו. כל המחקרים הללו לא הדגימו הבדלים אחרים בסיבוכים בין מטופלים בקטמין ואלו בזרוע הפלסבו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתן תוך-ורידי של קטמין במהלך ניתוח החלפה מלאה של מפרק ברך או ירך מפחית צריכת אופיואידים לאחר-ניתוח ועשוי להפחית את חומרת הכאב ובחילות והקאות לאחר הניתוח. מתן קטמין במהלך הניתוח הינה גישה בטוחה אך תתכן עליה בסיכון לדליריום והזיות לאחר הניתוח, בפרט בקרב קשישים לאחר ניתוח החלפת מפרק מלאה.

 

J Arthroplasty, Nov 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה