כירורגיה של היד

ממצאים ב-CT חזה בקרב מעשני מריחואנה (Radiology)

מחקר שפורסם השבוע ב-Radiology מצביע על כך שמעשני מריחואנה נמצאים בסיכון גבוה יותר לנזק ריאתי לעומת מעשני סיגריות טבק בלבד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת מריחואנה בעולם נמצאת בעליה, אך יש מעט מידע לגבי ממצאים בהדמיית ריאות הקשורים לצריכה זו.

מטרת המחקר הייתה להשתמש ב-CT חזה כדי להעריך את ההשפעה של עישון מריחואנה על הריאות.

מדובר במחקר רטרוספקטיבי, מקרה-ביקורת, בו בוצעה הערכה של ממצאי CT חזה בין השנים 2005 ו-2020 במעשני מריחואנה, מעשני סיגריות טבק בלבד וקבוצת ביקורת של לא מעשנים. בוצעה השוואה של שיעורי אמפיזמה, שינויים בדרכי אוויר, גיניקומסטיה והסתיידויות בעורקים הקורונרים. החוקרים יצרו תת קבוצות עם התאמה של מין וגיל להשוואת מעשני מריחואנה עם מעשני סיגריות טבק בלבד מעל גיל 50. בוצע ניתוח נתונים על ידי שימוש במבחני χ2..

במחקר נכללו סך של 56 מעשני מריחואנה (34 גברים, גיל ממוצע 49±14) 57 לא מעשנים (32 גברים, גיל ממוצע  49±14) ו-33 מעשני סיגריות טבק בלבד (18 גברים, גיל ממוצע  60±6). נמצא שיעור גבוה יותר של אמפיזמה במעשני מריחואנה לעומת לא מעשנים (75% לעומת 5%, P < .001) אך לא יותר גבוה מאשר במעשני סיגריות טבק בלבד (68%, P=0.40). שיעור הממצאים של שינויים בדרכי אוויר הכוללים התעבות ברונכיאלית, ברונכואקטזיות וחסימה מוקואידית, היו גבוהים יותר בקרב מעשני מריחואנה לעומת הקבוצות האחרות (P<0.001  עד P=0.4). גיניקומסטיה נמצאה נפוצה יותר במעשני מריחואנה לעומת קבוצת הביקורת (38% לעומת 16%, P=0.039) ולעומת מעשני סיגריות טבק בלבד (11%, P=0.04).

בניתוח של תת קבוצות לפי התאמת גילאים, שיעור השינויים בדרכי האוויר היה גבוה יותר במעשני מריחואנה לעומת מעשני סיגריות טבק בלבד (P<0.001 עד P=0.006) ושיעור האמפיזמה היה גבוה יותר במעשני מריחואנה לעומת מעשני סיגריות טבק בלבד (93% לעומת 67%, P=0.009).

לא נמצא הבדק משמעותי סטטיסטית בשיעור ההסתיידויות בעורקים הקורונרים בין שתי הקבוצות (70% לעומת 85%, P=0.16)

החוקרים מסכמים שממצאים של דלקת בדרכי האוויר ואמפיזמה היו נפוצים יותר במעשני מריחואנה מאשר בלא מעשנים ובמעשני סיגריות טבק בלבד, אך מציינים שלא ניתן להסיק מסקנות חד משמעיות עקב חפיפה של עישון סיגריות טבק במקביל בקרב מעשני המריחואנה. החוקרים עובדים כעת על מחקר פרוספקטיבי גדול על מנת לאשש את התוצאות.

Radiology, November 15, 2022

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה