כירורגיה של היד

מרבית החולים עם דלקת מפרקים שגרונית סובלים מהפרעות שינה (Arthritis Care & Research)

במאמר שפורסם בכתב העת Arthritis Care & Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי קרוב לשני-שליש מהחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) עונים על הקריטריונים לאבחנה של לפחות הפרעת שינה אחת.

הפרעות שינה ספציפיות, דוגמת דום נשימה חסימתי בשינה, תסמונת Restless Legs Syndrome (או RLS) ושינה קצרה, לא נבחנו רבות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, בהשוואה לאיכות השינה, אך נראה כי אלו נפוצות יותר בחולים עם המחלה הריאומטית בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

להערכת השכיחות וההשפעה של הפרעות שינה בקרב חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, החוקרים אספו נתונים ממחקר FORWARD, מחקר תצפיתי הנערך בימים אלו בארצות הברית וכולל חולים עם מחלות ריאומטיות. ניתוח הנתונים כעת כלל חולים עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית, אשר השלימו שאלון מקיף ביולי 2016. הנתונים נאספו כל שישה חודשים באמצעות שאלונים, ראיון טלפוני או שאלון נייר, בהתאם להעדפות החולים.

הסקר הראשוני נערך ביולי 2016 ונועד לקבוע אם החולים סבלו מתסמיני דום נשימה חסימתי בשינה ותסמונת RLS. בנוסף, הושלמה הערכה של תוצאות הטיפול בחולים לפי מדד Medical Outcomes Study Sleep Scale ועל משך השינה של החולים. משתנים נוספים שנבחנו כללו מאפיינים דמוגרפיים, מצב בריאותי, פעילות דלקת מפרקים שגרונית ותרופות לדלקת מפרקים שגרונית.

ניתוח הנתונים כלל 4,200 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית. מבין אלו, 21% אובחנו עם דום נשימה חסימתי בשינה או בסיכון להפרעת הנשימה בשינה, כאשר ב-30% תועדה תסמונת RLS ו-43% דיווחו על משך שינה קצר (פחות מ-6 שעות בלילה). החוקרים מדווחים כי בחולים שטופלו ב-Abatacept (אורנסיה) תועד סיכוי נמוך יותר ל-RLS או משך שינה קצר. בנוסף, משך שינה קצר היה פחות נפות במטופלים ב-Abatacept או תרופות ממשפחת DMARD. לא זוהו תרופות אשר נקשרו עם דום נשימה חסימתי בשינה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הפרעות שינה ואיכות שינה ירודה מתוארים בשכיחות גבוהה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. גורמים אשר נקשרו עם הפרעות שינה דומים לאלו שתוארו באוכלוסייה הכללית, אך פעילות דלקת מפרקים שגרונית וכאב משנית למחלה הריאומטית נקשרו משמעותית עם כל הפרעת שינה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לנסות להבין את הקשר הסיבתי בין הפרעות שינה ובין כאב ופעילות דלקת מפרקים שגרונית ולזהות את ההשלכות ארוכות הטווח של הפרעות שינה בחולים אלו.

 

Arthritis Care & Research, Oct 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה