כירורגיה של היד

טיפול ב-Pirfenidone עשוי להאט הידרדרות תפקוד ריאתי בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית (מתוך כנס ה-ERS)

מנתוני מחקר TRAIL1 בשלב 2 עולה כי טיפול ב- Pirfenidone (אסברייט) האט את קצב הידרדרות תפקוד ריאתי בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית (RA-ILD) עם פרופיל בטיחות דומה לזה שתואר במחקרים קודמים להערכת הטיפול התרופתי.

עם זאת, החוקרים כותבים כי יש לנקוט משנה זהירות בפרוש הממצאים מאחר והמחקר הופסק מוקדם ולא היה בעל עוצמה מספקת להערכת התוצא העיקרי, אשר כלל משלב של הידרדרות של 10% ומעלה במדד FVC (או Forced Vital Capacity) או תמותה לאורך 52 שבועות טיפול.

המחקר בשלב 2 היה מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, כפל-סמיות, שכלל חולים עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית ומעורבות של 10% ומעלה עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית להערכת היעילות, בטיחות וסבילות של Pirfenidone.

החוקרים תכננו לגייס 270 חולים לעוצמה של 80% לזיהוי הבדלים בין חולים שטופלו ב- Pirfenidone ואלו בזרוע הפלסבו. עם זאת, לאור אתגרים במהלך מגפת הקורונה, המחקר הופסק מוקדם לאחר גיוס 123 חולים בלבד. מבין אלו, 63 חולים חולקו באקראי לזרוע טיפול ב- Pirfenidone ו-60 חולים חולקו לזרוע הפלסבו. בסופו של דבר, 51 מהחולים בזרוע ההתערבות ו-51 מהחולים בזרוע הפלסבו השלימו את המחקר.

מהנתונים עולה כי לא היו הבדלים משמעותיים בשיעורי התוצא העיקרי של המחקר, ירידה של 10% ומעלה במדד FVC% או תמותה, כאשר שיעור המקרים עמד על 11% בזרוע הטיפול ב- Pirfenidone ועל 15% בזרוע הפלסבו (יחס סיכויים של 0.67, p=0.48).

עם זאת, קצב ההידרדרות המשוער במדד FVC היה איטי יותר בקרב מטופלים ב- Pirfenidone לעומת אלו בזרוע הפלסבו (שינוי שנתי ממוצע של 66- מ”ל לעומת 146- מ”ל, p=0.0082; שינוי של 1.02%- לעומת 3.21%-, בהתאמה, p=0.0028).

יתרה מזאת, ההשפעות של Pirfenidone על הידרדרות FCV תועדו גם כאשר החוקרים בחנו את החולים עם מחלת ריאות בדפוס Usual Interstitial Pneumonia בבדיקת CT (ירידה של 43- מ”ל לעומת 169- מ”ל במדד FVC; p=0.0014; שינוי של 0.2%- לעומת 3.81%-, בהתאמה; p=0.0002).

באשר לתוצאים המשניים, החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בהידרדרות של 10% ומעלה במדד FVC, תדירות התקדמות מחלה, הערכות קוצר נשימה, שיעורי תמותה מכל-סיבה, או שיעור אשפוזים, אשפוזים עקב בעיות נשימתיות או התלקחויות נשימתיות הדורשות אשפוז.

במהלך המחקר לא תועדו סוגיות בטיחות חדשות הנוגעות לטיפול ב- Pirfenidone בהשוואה למחקרים קודמים להערכת הטיפול בחולים עם RA-ILD.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדובר במחקר האקראי הראשון להערכת טיפול אנטי-פיברוטי המתמקד בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. המחקר לא היה בעל עוצמה מספקת אך הטיפול ב- Pirfenidone לווה בהידרדרות איטית יותר בתפקודי הריאתי. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את השפעות הטיפול התרופתי באוכלוסייה זו.

 

מתוך כנס ה-European Respiratory Society

 

לידיעה ב-Healio

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה