כירורגיה של היד

מנוחה במיטה עשויה להפחית את שיעור הניתוחים בחולים עם שבר חוליות אוסטיאופורוטי (J Bone Joint Surg Am)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Bone and Joint Surgery עולה כי מנוחה במיטה למשך שבועיים עשויה להפחית את מספר החולים עם שבר חוליות אוסטיאופורוטי וממצאים פרוגנוסטיים שליליים בבדיקות הדמיה הנדרשים להתערבות ניתוחית.

החוקרים זיהו את כלל החולים בגילאי 65 שנים ומעלה עם שבר חוליה אוסטיאופורוטי שהחלו טיפול באחד משני מרכזים בתוך שבועיים מהחבלה והיו במעקב לאורך שישה חודשים. בבית חולים אחד החולים נחו למשך שבועיים (116 חולים), בעוד שבבית חולים אחר לא ניתנה הנחה למנוחה (108 חולים). המשתתפים במחקר סווגו עוד לפי נוכחות או העדר ממצאים פרוגנוסטיים שליליים בבדיקת MRI.

התוצא העיקרי של המחקר היה המעבר לניתוח וכן בחנו החוקרים את שיעורי איחוי עצם, התקדמות קריסת חוליה, התקדמות קיפוזיס מקומי ושינויים בפעילויות יומיומיות.

מהנתונים עולה כי ב-45 חולים בקבוצת המנוחה במיטה וב-37 חולים שלא קיבלו הוראה למנוחה במיטה זוהו בהדמיה ממצאים פרוגנוסטיים שליליים, כאשר ניתוח נדרש בשלושה חולים בקבוצת המנוחה במיטה ובתשעה חולים שלא נחו לאחר השבר. החוקרים מדווחים כי לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית בשיעורי ההפניה לניתוח בין שתי הקבוצות. עם זאת, בקרב חולים שקיבלו הוראה למנוחה ובהם תועדו ממצאים פרוגנוסטיים שליליים בבדיקת MRI תועדו שיעורים נמוכים יותר משמעותית של הפניה לניתוח.

בקרב חולים בשתי הקבוצות לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי איחוי עצם ובשינויים בפעילויות יומיומיות. החוקרים זיהו התקדמות ממוצעת של קריסת חוליה של 6.4% בזרוע החולים שנחו במיטה ושל 20.9% בקרב אלו שלא קיבלו הוראה למנוחה. עוד עולה מהנתונים התקדמות קיפוזיס מקומית של 2.4 מעלות ו-8.8 מעלות, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מנוחה במיטה עשויה להפחית את שיעור ההפניות להתערבויות ניתוחיות בחולים עם שבר חוליה על-רקע אוסטיאופורוזיס, בפרט בנוכחות ממצאים פרוגונוסטיים שליליים בבדיקת הדמיה.

 

J Bone Joint Surg Am, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה