כירורגיה של היד

האם יש תועלת להוספת Agomelatine לטיפול ב-Pregabalin להקלה על כאב גב תחתון כרוני? (BMC Pharmacol Toxicol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMC Pharmacology & Toxicology עולה כי בהשוואה לטיפול ב-Pregabalin עם פלסבו, לא תועד ערך מוסף למתן משולב של Agomelatine עם Pregabalin (ליריקה) להקלה על מדדי כאב בחולים עם כאב גב תחתון כרוני. עם זאת, המצב הבריאותי הכללי של המטופלים השתפר משמעותית עם הטיפול המשולב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שישנם טיפולים תרופתיים ולא-תרופתיים שונים להקלה על כאב גב תחתון כרוני, אין הסכמה באשר לטיפול הטוב ביותר בחולים אלו. כעת הם ביקשו לבחון את היעילות של מתן משולב של Pregabalin ו- Agomelatine לעומת Pregabalin עם פלסבו להקלה על כאב גב תחתון כרוני.

מדגם המחקר כלל 46 חולים עם כאב גב תחתון כרוני, ללא התוויה להתערבות ניתוחית, אשר הופנו למרפאה אורתופדית. המשתתפים חולקו באקראי לאחת משתי קבוצות: משלב Pregabalin במינון 75 מ”ג, פעמיים ביום, עם פלסבו; או משלב Pregabalin במינון דומה עם Agomelatine במינון 25 מ”ג כל לילה. החוקרים השלימו הערכה של המשתתפים בתחילת המחקר, לאחר 4 ו-8 שבועות, כאשר התוצאים שנבחנו כללו את מדד Brief Pain Inventory, שאלון Roland-Morris Disability Questionnaire, מדד Hospital Anxiety and Depression Scale, שאלון 36-Item Short Form ושאלון General Health Questionnaire-28.

מהנתונים לאחר 4 שבועות ולאחר 8 שבועות עלה שיפור משמעותי בכל המדדים שנבחנו בשתי קבוצות המחקר. השיפור הממוצע במדד GHQ-28 עמד על 3.7 נקודות בקבוצת טיפול ב-Pregabalin עם פלסבו, בהשוואה ל-13.1 נקודות באלו תחת משלב טיפול פעיל (P=0.003). יתר התוצאים שנבחנו במחקר לא היו שונים באופן מובהק סטטיסטית בין קבוצות המחקר.

הטיפול ב- Agomelatine נסבל היטב, ללא תופעות לוואי משמעותיות בקרב המטופלים וללא אירועים חריגים מג’וריים. השכיחות של תופעות לוואי קלות לא הייתה שונה משמעותית בין שתי קבוצות המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם כאב גב כרוני לא נרשם שיפור משמעותי במדדי כאב עם הוספת Agomelatine לטיפול ב-Pregabalin, בהשוואה למתן פלסבו עם Pregabalin, אך הטיפול המשולב הוביל לשיפור משמעותי במצב הבריאותי הכללי של החולים.

 

BMC Pharmacol Toxicol. 2022 Sep 14

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה