כירורגיה של היד

חשיפה לזיהום אוויר מעלה את הסיכון להתקף לב בלא-מעשנים (מתוך כנס ה-ESC)

זיהום אוויר

בקרב לא-מעשנים, חשיפה לריכוזים גבוהים של מזהמים באוויר מלווה בעליה בשיעורי היארעות אוטם לבבי, כך עולה מנתונים חדשים מגרמניה שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Society of Cardiology. מעניין לציין כי החוקרים לא זיהו קורלציה דומה בין חשיפה לזיהום אוויר והסיכון להתקף לב בקרב אלו שנהגו לעשן סיגריות.

 

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 17,873 מקרים של אוטם לבבי בין 2008 עד 2014 ממאגר Berlin Brandenburg Myocardial Infarction Registry, כמו גם נתוני זיהום אוויר אזורי מפורטים מרשת BLUME, כולל רמות יומיות של Nitric Oxide (או NO) ו-PM10 (או Particulate Matter < 10µm), תוך חלוקה לאזורים (מרכז העיר, כבישים ראשיים, פרברים).

 

במסגרת המחקר נבחן הקשר בין היארעות אוטם לבבי חד והריכוז הממוצע של מזהמים באוויר באותו יום, ביום הקודם והריכוז הממוצע במהלך שלושת הימים הקודמים בכלל החולים ובהתאם למאפייני הבסיס.

 

מהנתונים עולה כי אוטם לבבי היה נפוץ יותר משמעותית בימים עם ריכוז גבוה של NO, עם שיעורי היארעות גבוהים ב-3.2% לכל עליה של 10 µg/m3 בריכוז המזהם באותו יום (p<0.001). אוטם לבבי היה גם נפוץ יותר בנוכחות ריכוז גבוה של PM10 במהלך שלושת הימים הקודמים, עם שיעורי היארעות גבוהים ב-4.8% לכל עליה של 10 µg/m3  (p<0.001).

 

היארעות אוטם לבבי בקרב מעשנים לא הושפעה מריכוזי NO או PM10. החוקרים מצאו עוד כי היארעות אוטם לבבי הייתה קשורה עם הטמפרטורה המקסימאלית, כאשר שיעורי ההיארעות היו נמוכים ב-6% לכל עליה של 10 מעלות צלזיוס בטמפרטורה (p<0.001).

 

ממצאי המחקר מעידים כי זיהום אוויר הינו גורם סיכון לאוטם לבבי ותומכים במאמצים נוספים להפחתת זיהום אוויר. לא ניתן לקבוע כי מדובר בקשר סיבתי, אך בהחלט ייתכן כי זיהום אוויר תורם לאוטם לבבי, מאחר ו-NO ו-PM10 מעודדים תהליכי דלקת וטרשת עורקים נובעת בחלקה מתהליכים דלקתיים.

 

מתוך כנס ה-ESC

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה