כירורגיה של היד

אולטרסאונד ככלי לניבוי התלקחויות גאוט (Rheumatology)

מחקר חדש מראה כי הוספת אולטרסאונד (US) לבדיקה הקלינית עוזרת לחזות את הסבירות להתלקחויות עתידיות של גאוט

מחקר חדש שפורסם ב-Rheumatology הראה כי הוספת אולטרסאונד (US) לבדיקה הקלינית עוזרת לחזות את הסבירות להתלקחויות עתידיות של גאוט. חיזוי הסיכון להתלקחויות והפחתת התרחשותן הם שני אתגרים עיקריים בניהול גאוט, ו-US, המשמש לסריקת מפרקים מרובים ונמצא בשימוש נרחב ככלי הדמיה זול ונטול קרינה, עשוי להיות משולב בקלות בפרקטיקה הקלינית.

כדי לחקור אם US יכול לחזות התלקחויות גאוט, החוקרים רשמו 81 חולים בוגרים עם גאוט למחקר בין אפריל 2019 למרץ 2021 במרכז טיפול ראומטולוגי אקדמי באיטליה ועקבו אחריהם במשך 12 חודשים. המחברים השוו בין מקרים (שדיווחו על לפחות התלקחות אחת בתוך 12 חודשים מהביקור הבסיסי) עם ביקורות (שדיווחו שלא התרחשה התלקחות במהלך אותה תקופה). חולים שאובחנו עם דלקת מפרקים דלקתית אחרת ואלה עם מחלת שקיעת סידן פירופוספט (CPPD) קיימת במקביל לא נכללו במחקר. 71 המשתתפים שהשלימו את המחקר היו, בשנות ה-60 המוקדמות לחייהם, ובשתי הקבוצות, כולם פרט לאחת היו גברים. משך הגאוט הממוצע היה 7 שנים בקבוצת המקרים ו-8 שנים בביקורת. בתחילת המחקר, כל המשתתפים עברו בדיקה גופנית ו-US של מרפקים, פרקי כף היד, מפרקים מטה-קרפופלנגאליים, ברכיים, קרסוליים ומפרקים מטאטרסופאלנגאליים. יש לציין כי הערכות קליניות נקבעו בתחילת המחקר ובמרווחים של 6 חודשים.

ל-30 (42.3%) חולים הייתה התלקחות אחת לפחות, עם חציון של 2.0 התלקחויות. חולים עם התלקחויות היו בעלי ציון MSU חציוני ב-US גבוה יותר (5.0 לעומת 2.0; P = .01) ואות דופלר עוצמתי יותר (3.0 לעומת 0; P < .01) לעומת קבוצת הביקורת. בניתוח רב-משתני, ציוני US בסיסיים המצביעים על משקעי MSU ודלקת שזוהתה היו קשורים באופן מובהק להתרחשות של התלקחויות. ה-aOR עבור ציון MSU הכולל היה 1.75 (CI 95%, 1.26 – 2.43) וציון דופלר היה 1.63 (95% CI, 1.12 – 2.40). גם בניתוח רב-משתני, ציוני US בסיסיים המצביעים על משקעי MSU ודלקת היו קשורים באופן משמעותי למספר ההתלקחויות.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-Rheumatology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה