כירורגיה של היד

חשיבות סיבוכים לבביים על-רקע טיפול במעכבי בקרה חיסונית בחולי סרטן (J Clin Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי סיבוכים לבביים מופיעים לעיתים לא נדירות על-רקע טיפול במעכבי בקרה חיסונית כנגד מחלות ממאירות, ממצאים התומכים בהגברת תשומת הלב והמודעות של רופאים בנושא.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סיבוכים לבביים מג’וריים על-רקע טיפול במעכבי בקרה חיסונית אינם מופיעים בשכיחות גבוהה. סיבוכים לבביים מג’וריים על-רקע טיפולים אלו עשויים להוביל לתחלואה משמעותית ותחלואה. במחקר הנוכחי הם ביקשו להגדיר טוב יותר את דפוסי סיבוכים לבביים מג’וריים והקשר של אלו עם תופעות אימוניות לא-לבביות בחולים תחת טיפול במעכבי בקרה חיסונית.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי להערכת סיבוכים לבביים מג’וריים שתוארו כאירועים חריגים חמורים במאגר National Cancer Institute-Cancer Therapy Evaluation Program בין יוני 2015 ועד דצמבר 2019. הם התמקדו בחולים שקיבלו טיפול במעכבי PD-1/PD-L1 לבד או בשילוב עם טיפולים כנגד ממאירות.

המחקר כלל 6,925 חולים שקיבלו טיפול המבוסס על עיכוב PD-(L)1; כולל 3,354 חולים שקיבלו תכשיר יחיד במעכב PD-(L)1. מבין 6,925 החולים, 0.6% (40 חולים) אובחנו עם סיבוך לבבי מג’ורי על-רקע טיפול במעכבי בקרה חיסונית, כאשר ב-31 חולים מדובר היה באירוע בדרגה 3 ומעלה. מיוקרדיטיס היה אחראי ל-18 מבין 40 המקרים (45%).

מעורבות רב-מערכתית בשילוב עם תופעות אימוניות לא-לבביות תועדה ב-65% מהחולים (26 חולים). מרבית החולים עם מיוקרדיטיס (83%) אובחנו עם אירוע חריג לא-לבבי אחד, או יותר.

היארעות סיבוכים לבביים מג’וריים הייתה גבוהה יותר עם משלב מעכב PD-(L)1 עם טיפולים ממוקדים, בהשוואה לשילוב מעכב PD-(L)1 עם תכשיר המכוון כנגד CTLA-4 (2.1% לעומת 0.9%, p-=0.08). עוד תועדה היארעות גבוהה יותר של מיוקרדיטיס עם משלב מבוסס מעכב PD-(L)1 לעומת מתן מעכב PD-(L)1 כתכשיר יחיד (0.36% לעומת 0.15%, p=0.08).

שיעורי תמותה על-רקע מיוקרדיטיס עמדו על 22.5% (4 מבין 18 חולים). כל ארבעת החולים שהלכו לעולמם אובחנו במקביל עם מיוזיטיס.

החוקרים כותבים כי ישנה חשיבות רבה להגברת המודעות של הרופאים והחולים לדפוסי סיבוכים לבביים על-רקע טיפול אימונותרפי על-רקע תופעות לוואי לא-לבביות על-רקע חיסוני. חשוב להבין טוב יותר את הסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים בשילוב מעכבי PD-(L)1 עם טיפולים כנגד ממאירויות שאינם מבוססים על עיכוב בקרה חיסונית.

J Clin Oncol, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה