כירורגיה של היד

איגוד ה-American Gastroenterological Association ממליץ להשהות חלק מהטיפולים התרופתיים למחלת מעי דלקתית עם COVID-19 (מתוך Gastroenterology)

מאת ד”ר עמית עקירוב

בחולים עם מחלת מעי דלקתית ואבחנה של COVID-19 יש מקום להשהות את הטיפול בתיאופורינים, Methotrexate, Tofacitinib וטיפולים ביולוגים במהלך המחלה הנגיפית, כך על-פי עדכון מטעם ה-AGA (American Gastroenterological Association).

הכותבים מסבירים כי חולים עם מחלת מעי דלקתית עלולים להיות בסיכון מוגבר לזיהום ולסיבוכיו וכי ההנחיות הנוכחיות כוללות את הנתונים העדכניים בנושא COVID-19 ומסכמות את ההמלצות לחולים עם מחלת מעי דלקתית והרופאים המטפלים בהם.

לאחר השהיית טיפול בתרופות ותכשירים ביולוגים במהלך זיהום נגיפי ניתן לחדשם לאחר שכוך התסמינים או כאשר תוצאות חוזרות לנגיף הן שליליות או שישנה עדות להיפוך סרולוגי.

בחולים מאושפזים עם COVID-19 בדרגה חמורה ובסיכון לסיבוכים, יש ככל הנראה עדיפות לטיפול כנגד COVID-19 על-פני הטיפול למחלת מעי דלקתית, אך על רופאים לקחת בחשבון את מחלת הרקע בהחלטה על טיפול כנגד המחלה הנגיפית. מעניין כי פינוי נגיפי CMV מוגבר כאשר מוסיפים טיפול למחלת מעי דלקתית ל-Ganciclovir וכי לתיאופורינים ו-Cyclosporine עשויה להיות פעילות כנגד נגיף הקורונה.

בחולים המאושפזים בשל מחלת מעי דלקתית ומאובחנים באקראי עם COVID-19 או מפתחים מחלה קלה בלבד, הדגש צריך להיות על מחלת המעי האקוטית ומתן טיפול סטנדרטי למחלת מעי דלקתית.

בחולים עם מחלת מעי דלקתית ועדות חיובית לנגיף SARS-CoV-2 בבדיקה, אך ללא עדות לתסמינים, יש להפסיק את הטיפול בתיאופורינים, Methotrexate ו-Tofacitinib. יש להשהות טיפולים ביולוגים למשך שבועיים ולעקוב אחר הופעת תסמיני COVID-19.

חולים עם מחלת מעי דלקתית אשר לא נדבקו בנגיף הקורונה החדש צריכים להמשיך בטיפול למחלת מעי דלקתית. המטרה בחולים הללו היא לשמור על הפוגה קלינית ותסמינית עם עדות אובייקטיבית לבקרת התהליך הדלקתי, כפי שבא לידי ביטוי בשיפור אנדוסקופי ומדדים מעבדתיים תקינים.

למרות שחלק מהחולים עשויים להסתייג מביקור במרכז עירוי מחשש לחשיפה לחולים עם הנגיף, הכותבים מזהירים כי הסיכון עלול להיות גדול יותר במידה והאחות תגיע לביתם ועשויה לחשוף אחרים המתגוררים בבית.

חולים עם מחלת מעי דלקתית חוששים מפני הפסקת הטיפול למחלת המעי במידה וידבקו בנגיף, מאחר וטיפולי האחזקה נועדו לשמור על ההפוגה ממחלת המעי הדלקתית.

נתונים מווהאן שבסין תומכים ביעילות של ריחוק חברתי הדוק בחולים עם מחלת מעי דלקתית והכותבים ממליצים לחולים אלו לשמור על ההנחיות הללו, לעבוד מהבית, להקפיד על היגיינת ידיים ולהתרחק מאנשים חולים.

Gastroenterology. Published online April 10, 2020.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה