כירורגיה של היד

האם ניתן לנבא הופעת דליריום לאחר-ניתוח לא-לבבי? (BMC Anesthesiol)

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Anesthesiology מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה חדשה, בה ניסו לסכם את העדויות אודות סמנים מעבדתיים ובדיקות הדמיה לפני-ניתוח, העשויים לסייע בניבוי דליריום לאחר ניתוח לא-לבבי. מהסקירה עלה כי CRP (C-Reactive Protein) הינו הסמן המבטיח ביותר לחיזוי דליריום לאחר-ניתוח.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית במאגרי MEDLINE, EMBASE, Cochrane Database, PsychINFO, PubMed ו-ClinicalTrials.gov, אשר פורסמו עד ינואר 2018. הם התמקדו במחקרים שבחנו סמנים בדם או בדיקות הדמיה לחיזוי דליריום לאחר ניתוח וכללו כלי הערכה תקף לזיהוי דליריום לאחר-ניתוח.

הסקירה כללה 34 מחקרי עוקבה פרוספקטיביים, עם סך כולל של 4,424 משתתפים. במבין אלו, 19 מחקרים תיארו בדיקות מעבדה (Interleukin-6, Insulin-like Growth Factor 1, CRP, Cholinesterases, גנוטיפ Apolipoprotein E, רמות ויטמינים נמוכות, ריכוז אלבומין נמוך, GGT), עשרה מחקרים תיארו בדיקות נוזל שדרה (פרקורסרים של מונואמין, מלטונין, חלבונים העולים במצבים אקוטיים, S100B ו-Neurofibrillary Tangles) וחמישה תיארו בדיקות הדמיה.

שני מחקרים היו בסיכון גבוה להטיה בשל חוסר-בהירות אודות מדידת התוצאים והמשתתפים במחקר.

מהנתונים עולה קשר מובהק בין רמות CRP ובין דליריום לאחר-ניתוח בחמישה מחקרים. באשר לסמנים אחרים, אלו נבחנו במחקר אחד בלבד או במספר מחקרים אך עם תוצאות סותרות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה מעידים כי CRP הינו הסמן המבטיח ביותר לחיזוי דליריום לאחר-ניתוח לא-לבבי. עם זאת, הם מוסיפים כי עדיין מצויים בשלבים מוקדמים לזיהוי סמנים ובדיקות הדמיה המנבאים דליריום באוכלוסיה זו.

BMC Anesthesiol. 2019;19(25) 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה