כירורגיה של היד

ניתוח בריאטרי עשוי להפחית את הסיכון לממאירויות על-רקע הורמונאלי אך מעלה את הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום (Brit J Surg)

ניתוח בריאטרי לווה בירידה של למעלה מפי חמש בסיכון לממאירויות על-רקע הורמונאלי, אך בעליה של כפליים בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם בכתב העת British Journal of Surgery.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנה מעלה את הסיכון למספר ממאירויות ועד כה לא ברור אם לניתוח בריאטרי השפעה על הסיכון לממאירויות הקשורות בהשמנה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הסיכון לממאירויות על-רקע הורמונאלי (סרטן שד, סרטן רירית רחם וסרטן ערמונית), ממאירויות של המעי הגס והרקטום ושל הוושט, לאחר ניתוח בריאטרי.

מחקר העוקבה הארצי התבסס על נתונים ממאגר Hospital Episode Statistics Database באנגליה, שנאספו בין 1997-2012. החוקרים השלימו התאמה לפי גיל, מין, מחלות רקע ומשך מעקב, במטרה להשוות את הסיכון לממאירות בקרב מטופלים שמנים שהשלימו ניתוח בריאטרי (מעקף קיבה, ניתוח טבעת או שרוול קיבה) ומשתתפים שמנים שלא השלימו ניתוח זה.

במהלך תקופת המחקר, 8,794 משתתפים לאחר ניתוח בריאטרי הותאמו למספר דומה של משתתפים שמנים ללא ניתוח בריאטרי בעברם. בהשוואה למשתתפים שלא נותחו, באלו שהשלימו ניתוח בריאטרי נרשם סיכון מופחת לממאירויות על-רקע הורמונאלי (יחס סיכויים של 0.23). ירידה זו הייתה עקבית בהערכת הסיכון לסרטן שד (יחס סיכויים של 0.25), סרטן רירית רחם (יחס סיכויים של 0.21) וסרטן ערמונית (יחס סיכויים של 0.37).

ניתוח מעקף קיבה לווה בירידה הגדולה ביותר בסיכון לממאירויות על-רקע הורמונאלי (יחס סיכויים של 0.16). ניתוח מעקף קיבה, אך לא ניתוח טבעת או שרוול קיבה, לווה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכויים של 2.63).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין ניתוח בריאטרי ובין סיכון מופחת לממאירויות שד, ערמונית ורירית רחם. מנגד, ניתוח מעקף קיבה לווה בעליה אפשרית בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום.

Brit J Surg 2018

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה