כירורגיה של היד

האם חשיפה לאור שמש וקרינה אולטרה סגולה קשורה לשאת הכליה ?/מאת פרופ’ גרינשטיין, עורך אורולגיה

מחקרים אפידמיולוגים גדולים הראו קשר בין חשיפה מעטה לקרינה אולטרה סגולה

B solar ultraviolet ושכיחות שאתות של שד, מעי גס ורקטום, שחלה, ערמונית, ולימפומות שונות. קרינה זו B solar ultraviolet קשורה לרמות ויטמין 1,25-dihydroxy vitamin D (1,25[OH]2D3).

אחרי שויטמין D נוצר בעור או מגיע מהמזון הוא עובר הידרוקסילציה בכבד ובכליה ליצירת הגורם הפעיל 1,25[OH]2D3. במרוצת שני העשורים האחרונים יש עליה במחסור בויטמין D ועליה בשכיחות של (RCC ) Renal Cell Carcinoma. ולכן החוקרים בדקו האם קיים קשר בין הדברים.

העבודה בדקה חולים שאובחנו והייתה להם אבחנה היסטולוגית של RCC בגילאים 20 עד 88  שנים. האוכלוסייה הייתה ממדינות אירופאיות: מרוסיה, רומניה, פולין וצ’כיה מ7 מרכזים רפואיים. נכללו חולים אשר התגוררו באזור לפחות שנה ורואיינו כ 3 חודשים לאחר הניתוח. כל ההיסטולוגיות נבדקו ב- National Cancer Institute בארה”ב. לכל חולה “הוצמד ” מקרה בקרת דומה לו בגיל, מין, ומקום מגורים. חולי הביקורת היו חולים שאושפזו בבית החולים עקב סיבות שלא כללו מחלות אורולוגיות (פרט להגדלת ערמונית), או עישון. כל המשתתפים היו לבנים Caucasian. כך שלסיכום בניתוח הנתונים השתתפו 1097 חולי RCC ו 1476 חולי בקרת.

כל המשתתפים רואיינו על ידי צוותים מיוחדים ומילאו שאלונים בנושאים שונים כולל פרטים דמוגרפיים, מקצוע ואופי עבודה בשנה האחרונה, עישון, הרגלי תזונה. כותרות המקצועות נקבעו לפי מדדים אירופיים ברורים לפי קידוד אירופאי – European Community . נקבעה האפשרות לחשיפה לקרינת שמש, תדירותה, ועוצמתה.

לאחר ניתוח התוצאות נמצא כי בגברים קיים ירידה בסיכון לקיום RCC של 24%-38% עם העליה בחשיפה לקרינת שמש. לא נמצא קשר דומה בנשים. כאשר נבדק הקשר בין הגובה של מקום המגורים כמדד לעוצמת הקרינה הירידה בסיכון ל RCC הייתה 71%-73% בגברים המתגוררים במקומות גובהים כמו הרים.

המחברים מסכמים כי יש קשר הפוך בין חשיפה ל קרינת שמש אולטרה סגולה

B solar ultraviolet ושכיחות של שאת הכליה.

כמובן שממצאים אלה דורשים עוד מחקרים אפידמיולוגים גדולים וברורים כדי לצאת בהמלצה לחשיפה לשמש כדי להוריד את הסיכון ל RCC. אבל מחקרים אלה יתכן ורומזים על מנגנון אפשרי להיווצרות השאת.

Karami S, Boffetta P, Stewart P, Rothman N, Hunting KL, Dosemeci M, Berndt SI, Brennan P, Chow WH, Moore LE.: Occupational sunlight exposure and risk of renal cell carcinoma. Cancer. 2010 Mar

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה