המטולוגיה

תוצאות מבטיחות לגישה זעיר פולשנית לטיפול בקריש דם בדימום תוך-גולגולתי (מתוך כנס International Stroke Conference)

ממחקר חדש שהוצג במהלך כנס ה-International Stroke Conference עולה כי בחולים עם דימום תוך-גולגולתי שעברו פרוצדורה ניתוחית חדשה שכללה מתן tPA (Tissue Plasminogen Activator) ישירות לתוך קריש הדם תועלת נותרה גם לאחר שנה מהטיפול, הן במצב התפקודי והן בסך האשפוזים בבית החולים.

החוקרים עדכנו את הנתונים שנאספו במהלך שנה אחת ממחקר MISTIE (Minimally Invasive Surgery plus tPA for Intracranial Hemorrhage Evacuation) בעקבות התוצאות החיוביות שפורסמו לאחר 180 ימים.

המחקר כלל משתתפים בגילאי 18-75 שנים עם מדד GCS (Glasgow Coma Score) של 13 ומטה, או מדד NIHSS (National Institutes of Health Stroke Scale) של 6 ומעלה, דימום תוך-גולגולתי ספונטאני של 20 מ”ל ומעלה וקריש דם יציב. חולים אלו חולקו באקראי לטיפול סטנדרטי (שכלל איזון לחץ דם, הנשמה מלאכותית ומעקב זהיר אחר התפרקות הקריש ביחידת טיפול נמרץ) או לניתוח.

הנתח כלל צוות מנתחים מיומן שביצע חור קטן בגולגולת, עם הכנסת צנתר ומתן tPA במינון נמוך לטיפול באירוע מוחי איסכמי חד. החולים בקבוצה זו קיבלו 3-5 מנות של tPA.

החוקרים מצאו כי ב-14% מהחולים לאחר ניתוח המצב התפקודי היה טוב לאחר שנה, כפי שהוגדר לפי מדד mRS (Modified Rankin Scale) של 0-3. זאת בניגוד ל-11% לאחר 180 ימים. בתקופה שבין 180 עד 385 ימים לאחר הטיפול, בחלק גדול מהחולים לאחר ניתוח נרשם שיפור במדד Rankin Scale מ-3 ל-2 ו-1, וחלק אף הגיעו למדד 0.

לאישור הנתונים, החוקרים התבססו על מדד Stroke Impact Scale ומצאו כי בעוד שבקבוצת הטיפול השמרני הייתה התייצבות במונחים של ניידות ופעילויות יומיומיות, בחולים לאחר ניתוח נרשם שיפור מתמשך מעבר ל-180 ימים.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי במחצית מהחולים לאחר ניתוח שעברו את הפרוצדורה לאחר 36-48 שעות, התוצאות היו דומות בטיבן, אם לא יותר, בהשוואה לחולים שעברו ניתוח לאחר 12-36 שעות.

מכאן עולה כי החלון לטיפול עתיד להיות הרבה יותר רחב מהחלון הקיים לטיפול באירוע מוחי איסכמי, ולכך יש חשיבות רבה עבור מיליוני החולים בעולם המאובחנים כל שנה עם דימום תוך-גולגולתי.

במונחים של אשפוז בבית החולים, הזמן עד לחזרה לביתם היה ארוך ב-38 ימים בחולים לאחר טיפול שמרני, בהשוואה לחולים לאחר התערבות ניתוחית (הבדל של 35% במשך האשפוז הכולל במוסד הרפואי). כמו כן, 21% מהחולים לאחר טיפול שמרני הועברו למוסד סיעודי, זאת בהשוואה ל-8% מהחולים לאחר התערבות ניתוחית.

החוקרים חישבו הבדל של 35% בסך העלויות בין חולים שטופלו שמרנית ובין חולים לאחר התערבות ניתוחית.

החוקרים מאמינים כי גישת הטיפול החדשה תשמש בסופו של דבר בטיפול במחצית מהחולים עם דימומים מוחיים.

International Stroke Conference (ISC) 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מהערכת הקשר בין משך השינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית עולה כי הן משך שינה קצר משבע שעות והן משך שינה ארוך משמונה שעות מלווים בעליה משמעותית בסיכון למחלת הכליות, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Clinical Kidney Journal. מהנתונים בספרות הרפואית עולה כי משך שינה ואיכותה עשויים להשפיע על הסיכון למחלת כליות […]

  • ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

    ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

    במדגם גדול של חולים עם תסמונת מרפאן (Marfan Syndrome), נוכחות ביטויים עיניים של המחלה מלווה בסיכון מוגבר משמעותית למחלות לב וכלי דם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן ובין הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי […]

  • חרדה מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לדמנציה (J Am Geriatrics Soc)

    חרדה מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לדמנציה (J Am Geriatrics Soc)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Geriatrics Society מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הן חרדה כרונית והן הופעה חדשה של חרדה מלוות בסיכון מוגבר פי שלוש להופעת דמנציה בגיל מבוגר יותר. מדגם המחקר כלל 2,132 משתתפים בגילאי 55-85 שנים (גיל ממוצע של 76 שנים, 53% נשים) שגויסו ממחקר Hunter […]

  • צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    בקרב מבוגרים הצורכים כשתי מנות שבועיות של בשר אדום מעובד תועדה עליה של 14% בסיכון לאבחנה של דמנציה, כמו גם הזדקנות קוגניטיבית מואצת, בהשוואה לאלו שצרכו פחות משלוש מנות בשר אדום מעובד בחודש, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Alzheimer’s Association International Conference. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות באשר לקשר בין […]

  • האם יש תועלת לאיזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם במבוגרים במצב קשה? (NEJM Evidence)

    האם יש תועלת לאיזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם במבוגרים במצב קשה? (NEJM Evidence)

    איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם אינו מפחית את הסיכון לתמותה בחולים במצב קריטי, בהשוואה לאיזון קונבנציונאלי של רמות הסוכר בדם. מנגד, מהנתונים שפורסמו בכתב העת NEJM Evidence עולה כי איזון הדוק של משק הסוכר מעלה פי שלוש את הסיכון להיפוגליקמיה חמורה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם איזון הדוק של משק הסוכר […]

  • אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי אסתמה מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת אלצהיימר. חוקרים מטאיוואן מצאו כי בחולי אסתמה שיעורים גבוהים יותר של מחלת אלצהיימר ולכן החוקרים מוויסקונסין ביקשו כעת לבחון אם מגמה דומה קיימת בארצות הברית. המחקר כלל מדגם אקראי של 20% מהמטופלים במאגר Medicare בין השנים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה