המטולוגיה

טיפול חדש מפחית סיכון לתסחיפים לאחר ניתוח עורקי התרדמה (Stroke)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי עיכוב פעילות vWF (Von Wilebrand Factor) עם תכשיר ניסיוני ARC1779 מפחית את הסיכון לתסחיפים מוחיים לאחר ניתוח CEA (Carotid Endarterectomy).

החוקרים מסבירים כי ARC1779 מעכב את התפקוד הפרו-תרומבוטי של vWF ע”י קישור לאזור A1 של vWF וכך חוסם את האינטראקציה עם גליקופרוטאין.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה לראשונה כי עיכוב vWF מביא להפחתת הסיכון לתסחיפים מוחיים בחולים לאחר ניתוח עורקי התרדמה. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם גישת טיפול זו מפחיתה אירועים קרדיווסקולאריים ולהעריך את הסיכון לסיבוכי דמם.

במתנדבים בריאים, הוכח כי ARC1779 מעכב את פעילות vWF ותפקוד טסיות התלוי ב-vWF, ללא הפרעה על מערכת הקרישה או מסלולים אחרים להפעלת טסיות. כלומר, הטיפול מצמצם יצירת קריש דם על נגעים טרשתיים ומפחית סיכון לתסחיפים מוחיים. במטרה לבחון את הנושא, חולקו באקראי 36 חולים שעברו ניתוח CEA לטיפול תוך-ורידי ב- ARC1779 או פלסבו, החל משעה לפני ועד 3.5 שעות לאחר הפרוצדורה.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 67 שנים בקבוצת ההתערבות ו-64 שנים בקבוצת הפלסבו. בשתי הקבוצות, מרבית המשתתפים היו גברים, סבלו מיתר לחץ דם ונטלו אספירין בעת ההערכה הטרום-ניתוחית.

הזמן עד להישנות סימני תסחיף היה היעד העיקרי של המחקר. בדיקת TCD (Transcranial Doppler) שימש במהלך שלוש השעות הראשונות לאחר הניתוח לזיהוי סימני תסחיף.

החוקרים מדווחים כי סימני תסחיף אירעו מאוחר יותר בחולים שטופלו ב- ARC1779. בקרב חולים שחולקו באקראי לטיפול הניסיוני, חציון הזמן עד להופעת סימני תסחיף היה 83.6 דקות, זאת בהשוואה ל-5.5 דקות בקבוצת הפלסבו (p=0.07).

בנוסף, מספר סימני התסחיף היה קטן יותר משמעותית בקבוצת המטופלים ב- ARC1779. במלך שלוש השעות הראשונות לאחר הניתוח, חציון מספר סמני תסחיף בקבוצת ARC1779 היה 1.0, בהשוואה ל-5.5 בקבוצת הפלסבו (p=0.08).

יתרה מזאת, בכל המשתתפים בקבוצת הפלסבו תועדו סימני תסחיף, בהשוואה ל-61.1% מהחולים  בקבוצת הטיפול ב- ARC1779. עם זאת, נרשם סיכון מוגבר לדימומים בחולים שטופלו ב- ARC1779.

החוקרים כותבים כי המחקר הופסק לאחר שרק 36 מבין 100 המשתתפים המתוכננים גויסו בשל הפסקת המימון למחקר. למרות צמצום גודל המדגם, הם כותבים כי עדיין הודגמה השפעה משמעותית להפחתת הסיכון לתסחיף עם מתן ARC1779.

Stroke. 2011;42:2149-2153

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה