המטולוגיה

לראשונה בישראל בבית חולים בילינסון השתלה של סטנטים שנמסים בלב כעבור כשנה | מקור: דוברת מרכז רבין

התומכן מתמוסס ונעלם לאחר כשנה מהשתלתו בדופן כלי הדם

הטכנולוגיה בשלבי מחקר מתקדם בבילינסון ובמספר מרכזים בודדים בעולם

לראשונה בישראל, במכון הצנתורים בבית החולים בילינסון בוצעו צנתורי לב בטכנולוגיה מהפכנית של תומכנים (סטנטים) נמסים. מדובר בתומכן חדש הקרוי בשם ABSORB הפותח את החסימה בעורק הלב ומשחרר תרופה בשם “אברולימוס” לדופן כלי הדם על מנת להבטיח שהעורק יישאר פתוח לאורך זמן.

החידוש בתומכן  ABSORB הוא בכך שלאחר כשנה ממועד השתלתו, הוא מתחיל להתפרק בהדרגה מעצמו ולהתמוסס בדופן כלי הדם למרכיבים אורגניים. כעבור שנתיים, לא נותר זכר לקיומו של התומכן בגוף האדם למרות שהעורק אמור להישאר פתוח תוך שימור תכונותיו הטיבעיות של כלי הדם. התומכן עשוי מפולימר מיוחד (PLA ) פרי עבודת פיתוח אינטנסיבית של מדענים בארה”ב שהתבצעה במהלך העשור האחרון. 

הצנתור המהפכני נעשה במסגרת מחקר קליני במהלכו טופלו  עד כה 6 חולים בבילינסון שסבלו מחסימות חמורות בכלי הדם הכליליים במספקים את שריר הלב.

צוות הקרדיולוגים המצנתרים שביצע את ההשתלות הראשונות כולל את פרופ’ רן קורנובסקי, האחראי על המחקר ומנהל מכון הצנתורים במערך הקרדיולוגי, פרופ’ עבד עסלי וד”ר חנה וקנין-אסא.


תמונה התומכן ABSORB   המתמוסס לאורך זמן בדופן כלי הדם

מדובר בהשתלות ראשונות מסוגן שבוצעו בישראל ובין המרכזים הרפואיים הבודדים בעולם בהם נעשה שימוש בטכנולוגיה הנדונה. הטכנולוגיה החדישה מיוצרת על ידי החברה האמריקאית ABBOTT VASCULAR והיא נמצאת בשלבי מחקר מתקדמים במספר מרכזים קרדיולוגים מובילים ברחבי העולם ובבית החולים בילינסון.

לדברי פרופ’ רן קורנובסקי, מנהל מכון צנתורי הלב במרכז הרפואי רבין ויו”ר חוג המצנתרים הישראלי באיגוד הקרדיולוגי: “מדובר ללא ספק במהפכה טכנולוגית משמעותית בתחום צנתורי הלב. ייעודם של התומכנים הנמסים הוא קודם כל לפתוח את החסימות בכלי הדם. אך לאחר שביצעו את תפקידם הם מתוכנתים להתפרק בגוף האדם ולהיעלם באופן עצמוני תוך כדי הליך התמוססות הדרגתי. לטכנולוגיה זו חשיבות מרובה כיוון שכך עשויים להימנע סיבוכים ארוכי טווח כתוצאה מנוכחות התומכן בגוף כמו הווצרות קרישי דם וחסימות חוזרות. התומכן הנמס מאפשר שימור מלא של התכונות הטיבעיות של העורק ויעילות הטיפול לאורך זמן. כעבור שנה עד מקסימום שנתיים לאחר הטיפול, אנו מצפים שהעורק יחזור לתפקד ולהגיב לגירויים פיזיולוגים באופן נורמאלי ללא תותב מתכתי הכלוא בתוכו”.

בעיני קרדיולוגים רבים, מדובר בטכנולוגיה שעשויה להחליף בבוא היום ובחלק מהמקרים את השימוש בסטנטים הקיימים שנשארים בגוף האדם לכל החיים.

טרשת עורקים חוסמת בעורקי הלב הינה סיבת התחלואה והתמותה העיקרית בעולם המערבי ובמדינת ישראל. ההערכה הינה שכחצי מיליון אנשים בוגרים במדינת ישראל סובלים מטרשת עורקים והטיפולים הנפוצים בבעיה זו הינם בתרופות ואו בצנתור או בניתוח מעקפים. במדינת ישראל נערכים כ-40,000 צנתורי לב בשנה, כ-10% מהם במרכז הרפואי רבין בבתי החולים בילינסון והשרון. כמחצית מהצנתורים המתבצעים כרוכים בהשתלת תומכן בעורקי הלב.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה