המטולוגיה

האם הטיפול בחסמי ביתא כנגד כאבי חזה בחולים עם היסטוריה של שימוש בקוקאין לאחרונה (Arch Intern Med)

ממחקר שפורסם ב-Archives of Internal Medicine עולה כי טיפול בחסמי ביתא בחולים עם כאבי חזה וסיפור של שימוש לאחרונה בקוקאין אינו מלווה בסיבוכים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים מצאו כי חסמי ביתא עשויים להחמיר את כיווץ כלי הדם הכליליים ואת ההשפעות הרעילות של קוקאין, בשל יצירת מצב של גירוי אלפא-אדרנרגי לא-מבוקר. לאור זאת, קיימת התווית-נגד למתן חסמי ביתא בחולים עם כאבי חזה על-רקע שימוש בקוקאין. המלצה זו מבוססת בעיקר על דיווחי מקרים, ולמרות שהוכח חד-משמעית כי חסמי ביתא משפרים את התוצאות לאחר אוטם לבבי, חוקרים ביקשו לבחון אם חסמי ביתא בטוחים לשימוש בחולים עם כאבי חזה ושימוש בקוקאין לאחרונה.

החוקרים בחנו את התוצאות בטווח הקצר והתמותה בטווח הארוך במדגם חולים עם כאבי חזה ותוצאות חיוביות בבדיקת שתן לקוקאין. חלק מהמשתתפים במחקר טופלו בחסמי ביתא ואחרים לא קיבלו טיפול זה.

מדגם המחקר כלל 331 חולים שפנו לבית חולים בסן-פרנסיסקו בשל כאבי חזה ודיווחו על שימוש בקוקאין לאחרונה. המחקר נערך במהלך תקופה של חמש שנים. מבין אלו, 151 (46%) טופלו בחסמי ביתא בחדר המיון. סוג ואופן מתן חסמי ביתא כלל טיפול תוך-ורידי ב-Metoprolol (לופרסור) ב-113 חולים (74%9, טיפול פומי ב-Metoprolol ב-17 חולים (11%), טיפול תוך-ורידי ב-Labetalol ב-18 חולים (12%), טיפול פומי ב-Labetalol ב-3 חולים (2%), טיפול פומי ב-Atenolol (נורמיטן) בחולה אחד (1%) וטיפול פומי ב-Propranolol (דרלין) בחולה אחר (1%). יעד הסיום העיקרי של המחקר היה תמותה של החולים.

מבין 317 החולים אודותם הצליחו החוקרים לאסוף מידע, 45 (14%) מתו במהלך חציון מעקב של 972 ימים. שיעורי התמותה עמדו על 12% (18 חולים) בקרב אלו שטופלו בחסמי-ביתא בחדר מיון ו-16% (27 חולים) באלו שלא טופלו בחסמי ביתא בחדר המיון. 14 חולים (12%) מבין אלו ששוחררו תחת טיפול בחסמי ביתא מתו, בהשוואה ל-29 חולים (15%) מאלו שלא שוחררו תחת טיפול תרופתי זה (p=0.44). על-בסיס הנתונים, 42% מהחולים הללו (19 חולים) מתו בשל סיבות קרדיווסקולאריות.

החוקרים מסכמים כי נראה שאין נזק במתן טיפול בחסמי ביתא לחולים עם כאבי חזה על-רקע שימוש בקוקאין. באשר ליעדי הסיום המשניים של המחקר, לא זוהתה עדות ללחץ דם מוגבר, עלייה  ברמות טרופונין, החמרת שינויים באק”ג, עליה בצורך באינטובציה או טיפול בוזופרסורים, שכיחות מוגברת של הפרעות קצב חדריות מסוכנות, או סיכון מוגבר לתמותה בחולים עם כאבי חזה על-רקע קוקאין שטופלו בחסמי ביתא בחדר המיון.

Arch Intern Med 2010; 170(10): 874-879

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה