המטו-אונקו ילדים

הערכת התוצאות הקליניות של מנות דם בילדים המאושפזים ביחידות טיפול נמרץ (Pediatr Crit Care Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Pediatric Critical Care Medicine עולה כי עירוי כדוריות דם אדומות בילדים ביחידות טיפול נמרץ מלווה בהארכת משך ההנשמה המכאנית והאשפוז ביחידות טיפול נמרץ, לצד סיכון מוגבר לכשל איברים. יתרה מזאת, הממצאים מטילים ספק ביתרון של מתן מנות דם לשיפור החמצון בילדים אלו.

מטרת המחקר הייתה לזהות את הסיבוכים האפשריים על-רקע מתן מנות דם. לשם כך ערכו החוקרים מחקר פרוספקטיבי, תצפיתי, ביחידת טיפול נמרץ בילדים באחד מבית החולים. הם אספו נתונים אודות כל הילדים שאושפזו ביחידה במהלך תקופה של שנה אחת ובחנו כל יום אפשרות לסיבוכים אפשריים על-רקע מתן מנות דם.

במהלך תקופת המחקר תועדו 913 אשפוזים והחוקרים התמקדו ב-843 מקרים. מבין אלו, ב-17% מהמקרים ניתן לפחות עירוי דם אחד (144 חולים). מהשוואת ילדים שקיבלו מנת דם עם אלו שלא קיבלו מנת דם, עלה כי יחס הסיכויים לתסמונת MODS (Multiple Organ Dysfunction Syndrome) חדשה או מתקדמת עמד על 5.14 (p<0.001). הקשר נותר מובהק סטטיסטית בניתוח רב-משתנים (יחס סיכויים של 3.85, p<0.001). ילדים לאחר מנות דם הונשמו לפרק זמן ארוך יותר (14.1 ימים לעומת 9.6 ימים, p<0.001), גם לאחר תקנון סטטיסטי. משך האשפוז ביחידת טיפול נמרץ היה ארוך משמעותית בקרב ילדים לאחר קבלת עירוי דם (12.4 לעומת 4.9 ימים, p<0.001), גם לאחר תקנון לערפלנים אפשריים.

עוד עלה מהנתונים כי הלחץ החלקי של חמצן היה נמוך משמעותית במהלך שש השעות הראשונות לאחר מנת דם (הבדל ממוצע של 25.6 torr, p=0.029). מהניתוח הסטטיסטי עלה עוד שיעור מוגבר של טיפול כלייתי חליפי.

החוקרים קוראים לקחת בחשבון את ממצאי המחקר בהחלטה על מתן מנות דם לילדים המאושפזים ביחידות טיפול נמרץ.

Pediatr Crit Care Med. 2015;16(6):505-514

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה